Jak-poprawić-zdrowie-u-komputerowca

Jak poprawić zdrowie u komputerowca

Takie mamy czasy, że coraz więcej godzin spędzamy przy komputerach. W sumie trudno stwierdzić, że to niedobrze. Przecież właśnie dzięki komputerom nasze życie dziś jest o wiele łatwiejsze. Dużo rzeczy możemy szybko załatwić i odzyskamy czas, który da się chociażby przeznaczyć na trenowanie. Problemy zaczynają się gdy nasza praca wiąże się nierozerwalnie z siedzeniem przy komputerze. Ale co tutaj jest problemem ? Brak ruchu oczywiście ! Dzisiaj postaram się podać trochę rozwiązań na to jak poprawić zdrowie u komputerowca.

Gdy spędzamy 8 godzin w pracy siedząc, dojeżdżamy i wracamy z pracy samochodem i jeszcze dla relaksu siedzimy przed telewizorem po powrocie – naprawdę dla naszego zdrowia może być słabo. To jest około 12 godzin siedzenia na dobę. Jest dość oczywiste, że gdy siedzimy spalamy mniej więcej 2X mniej kalorii niż gdy pozostajemy w ruchu. Otyłość w takiej sytuacji będzie niestety normą. Dochodzi jeszcze spadek sprawności wynikający z adaptacyjnego skracania się mięśni ale na szczęście można z tym wszystkim walczyć. Więc jak poprawić zdrowie u komputerowca ? Zapraszam do dalszej lektury.

Kto jest najbardziej narażony

Wszyscy ci, którzy wykonują swoją pracę bezpośrednio przy komputerach. Na treningi do mnie najczęściej trafiają programiści. U nich po prostu bez ciągłego siedzenia przy komputerze się nie obejdzie. Kończy się to tak, że nawet osoby naturalnie szczupłe, po kilku latach mają sporą nadwagę. Niestety taki siedzący tryb życia raczej wchodzi w nawyk i u programistów jak i innych osób z IT trenowanie nie jest częstym zjawiskiem. Niestety, aktywność fizyczna jest dla zdecydowanej większości z nich po prostu koniecznością.

Jak poprawić zdrowie u komputerowca – co można zrobić

Mniej komputera poza pracą

Oczywiście rozumiem, że praca jest najważniejsza itd. Tu może być trudno uniknąć siedzenia przy komputerze. Wskazane jednak by po powrocie do domu dalszego siedzenia już unikać. Czy to będzie komputer czy telewizor, raczej efekt będzie ten sam. Mniej spalonych kalorii i systematyczne przyrosty tkanki tłuszczowej. Po prostu starajmy się uniknąć dodatkowych 4 godzin siedzenia w domu. Niestety u wielu z nas to norma. Jeśli spędzamy przed komputerem 8 godzin w pracy – trudno. Może tak musi być. Ale jeśli po powrocie zasiadamy znowu przed komputerem żeby pograć w gry – to już będzie zdecydowanie za dużo !

Ograniczenie jedzenia

             Jak poprawić zdrowie u komputerowca, który przez ciągłe siedzenie wydatkuje bardzo mało kalorii na dobę ? Po prostu dostarczyć mniej kalorii. Warto zmienić swoje nawyki żywieniowe. Jeśli nie jesteśmy w stanie wydatkować dostatecznie dużo kalorii to po prostu ograniczmy ich podaż z dietą. To, jeśli nawet nie pozwoli nam efektywnie schudnąć, przynajmniej zahamuje proces przybierania na wadze. Ujemny bilans kaloryczny w połączeniu z odpowiednim treningiem pozwoli redukować tkankę tłuszczową prawie każdemu. Po prostu, gdy ktoś siedzi większość dnia, będzie musiał bardziej przyciąć kaloryczność, czyli jeść na dobę dużo mniej.

Warto też zadbać o to by nasze jedzenie było zdrowe. Unikajmy fast foodów, lodów, pizzy itd. Nie dość, że te produkty dostarczą nam bardzo dużo kalorii to jeszcze mogą upośledzić zachodzenie niektórych procesów w organizmie. W uproszczeniu sprawi to, że trudniej nam będzie spalać tkankę tłuszczową, a zdecydowanie łatwiej ją odkładać. Tego chyba nie chcemy ?

Więcej ruchu na co dzień – oto jak poprawić zdrowie u komputerowca najskuteczniej

             No tak  – ruch to podstawa. Ale jak się dużo ruszać skoro musimy siedzieć w pracy przed komputerem ? Jest wiele sposobów. Jeśli to możliwe, dojeżdżajmy do pracy rowerem, a nie samochodem. Więcej spacerujmy. Idźmy pobiegać, na siłownię, na basen. Możliwości jest wiele. Jak brakuje czasu w tygodniu to może długi spacer weekendowy albo wycieczka rowerowa ? Ważne by możliwie jak najwięcej być aktywnym, a przede wszystkim nie siedzieć. Ludzie często nie doceniają jak bardzo rośnie zapotrzebowanie kaloryczne jeśli zamiast siedzieć będziemy przynajmniej powoli się przemieszczać. Różnica może wynosić nawet ponad 1000 kilokalorii na dobę. To jest naprawdę nie do przecenienia.

Żeby taka dodatkowa aktywność była skuteczna musi mieć miejsce każdego dnia. Jeśli raz w tygodniu zrobimy ciężki trening, a w pozostałe dni siedzimy po 12 godzin przed komputerem to niestety niewiele sobie pomożemy. Sumarycznie spalimy wielokrotnie mniej.

Trening

             No i tutaj jest podstawa dla odpowiedzi na pytanie – jak poprawić zdrowie u komputerowca. Trzeba trenować ! Dzięki intensywnym treningom nie tylko spalimy dużo kalorii i zredukujemy tkankę tłuszczową ale także poprawimy sprawność fizyczna i możemy dodatkowo ukształtować naszą sylwetkę.

Jakie treningi polecam dla komputerowców ? Takie same jak dla innych. Połączenie treningów siłowych z interwałowymi. Takie połączenie pozwoli nam najefektywniej spalać kalorie i dodatkowo kształtować sylwetkę, jednak do tego będzie już trzeba najpierw schudnąć a potem wejść na dodatni bilans kaloryczny. Aby odpowiedź na pytanie : Jak poprawić zdrowie u komputerowca, była pełna dodałbym jeszcze do treningu metody i ćwiczenia na poprawę mobilności tak by zwiększyć zakresy ruchu i rozluźnić mięśnie spięte w wyniku permanentnego siedzenia.

Ile razy w tygodniu powinien trenować ktoś dla kogo wielogodzinne przesiadywanie przed komputerem jest koniecznością ? Z doświadczenia wiem, że dobrze sprawdza się system 3 treningi siłowe i 1 interwałowy w tygodniu. Jeszcze lepiej gdy mamy czas dodać do tego drugi trening interwałowy ale nie od razu. Takie trenowanie jest bardzo wymagające dla organizmu i jeśli nie jesteśmy bardzo młodzi to najpierw uodparniajmy nasze ciało na wysiłek fizyczny tak by z czasem można było wytrzymać więcej bez przetrenowania. Jeśli nadal mamy niedosyt i chcemy jeszcze więcej trenować to dodajmy do tego treningi aerobowe, czyli te o niskiej intensywności i dłuższym czasie trwania. To zawsze nieco dodatkowo wypalonych kalorii, a obciążenie dla naszego organizmu niewielkie.

Jak poprawić zdrowie u komputerowca – podsumowanie

Tak więc to były moje rady dla komputerowców, a właściwie to dla wszystkich, którzy siedzą przez większość dnia. Trzeba zdecydowanie podnieść poziom aktywności fizycznej na co dzień ale także jeść zdrowiej, ograniczyć kaloryczność spożywanych posiłków i dodać porządne treningi do naszego planu dnia.

Wiem, że to wszystko nie jest takie łatwe. Lepiej zacząć wprowadzać zmiany stopniowo. Na początek możemy nie zaobserwować wielkich efektów ale z czasem poczujemy się coraz lepiej, zrzucimy zbędne kilogramy, a nasza sylwetka zdecydowanie się poprawi. Ważne by wytrwać w tym wszystkim. Realny czas, po którym możemy spodziewać się znaczących efektów to jeden rok i tyle sobie dajmy. Co z tego, że jako na przykład programiści zarobimy wiele pieniędzy, skoro stracimy zdrowie ? Lepiej zacząć temu przeciwdziałać już dziś !

Dodatkowe informacje

To już wszystko na dzisiaj. Macie do mnie jakieś pytania ? Piszcie w wiadomości tutaj : Facebook. Na pewno odpowiem.

Więcej o samym odżywianiu przeczytacie tutaj : Co naprawdę robi różnicę w odżywianiu 

Znacie jakiś komputerowców i uważacie, że może im pomóc ten artykuł ? Udostępnijcie go proszę.

Chętnych na treningi personalne ze mną zapraszam do siłowni Cityfit w Warszawie.

Mateusz

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Możesz używać następujących tagów HTML

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>