Co naprawdę robi różnicę w odżywianiu - Trener Personalny Warszawa
1815
post-template-default,single,single-post,postid-1815,single-format-standard,woocommerce-no-js,ajax_fade,page_not_loaded,,qode_grid_1300,qode-content-sidebar-responsive,columns-4,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-10.1.2,wpb-js-composer js-comp-ver-5.1,vc_responsive
 

Co naprawdę robi różnicę w odżywianiu

Co naprawdę robi różnicę w odżywianiu

Co naprawdę robi różnicę w odżywianiu

Jak ważna jest odpowiednia dieta, większość z nas już wie. Zwłaszcza gdy naszym głównym celem jest odchudzanie, to jak się odżywiamy będzie miało kluczowe znaczenie. Co naprawdę robi różnicę w odżywianiu ? Dowiecie się w tym artykule.

 

Możemy spotkać się z różnymi wartościami procentowymi, jak na przykład : dieta to 80 %, a trening 20 %. Nie przywiązywałbym do nich większej wagi. Zarówno dieta jak i trening są kluczowe dla zbudowania odpowiedniej sylwetki i formy ale faktem jest, że odchudzanie przy samej diecie z ujemnym bilansem kalorycznym jest jak najbardziej możliwe, a w podobnej sytuacji sam trening, bez dbałości o  odżywianie może sprawić, że będziemy tylko wolniej tyć. Wynika to przede wszystkim z prostego faktu, że aby chudnąć musimy mieć ujemny bilans kaloryczny.

 

Zdrowe odżywianie wielu osobom kojarzy się niesłusznie z restrykcyjnymi dietami i głodzeniem się. W skrajnych przypadkach, gdy doprowadziliśmy się już do bardzo złego stanu, takie radykalne posunięcie niestety faktycznie będą potrzebne. W większości przypadków jednak wystarczy racjonalne podejście.

 

Jest kilka kluczowych rzeczy. Gdy je wprowadzimy nasz stan zdrowia się poprawi, a efekty treningowe, niezależnie czy się odchudzamy czy budujemy masę mięśniową, będą dużo lepsze. Oczywiście z uwzględnieniem różnic w kaloryczności.

Te wskazania wcale nie są trudne do wprowadzenia. Co więcej , gdy już raz to wdrożymy, zdrowe nawyki staną się dla nas automatyczne i nie będziemy musieli więcej nad nimi pracować i poświęcać na to wszystko dodatkowego, tak dzisiaj cennego, czasu.

Nie zachęcam wcale do liczenia kalorii i pilnowania by dostarczyć każdej potrzebnej substancji w ilościach wskazywanych w różnych tabelach. Chodzi o wdrożenie kilku podstawowych punktów.

 

 

Jedzmy zdrowe produkty

 

Najlepiej by było wybierać te ekologiczne, które niestety są dużo droższe. Jednak i w zwykłych sklepach, za dużo niższa cenę również możemy odpowiednio się zaopatrzyć. Chodzi o to by wybierać produkty świeże, jak najmniej przetworzone i możliwie ubogie w konserwanty, barwniki itd. Paradoksalnie, jeśli nie mówić o wspomnianych produktach ekologicznych, często lepsze będą te tańsze. Są one zwykle tańsze ze względu na różne dodatki, jak konserwanty, barwniki, dodatki smakowe itd. , czyli to co ma uczynić produkt dla nas atrakcyjniejszym. Te rzeczy muszą kosztować ale zazwyczaj nie są dobre dla naszego zdrowia. Oczywiście nie zawsze tak jest. Lepiej na przykład kupić droższy makaron pełnoziarnisty niż mniej zdrowy tańszy odpowiednik.

 

Unikajmy tłuszczów trans i cukrów prostych

 

             To dwa najbardziej niezdrowe rodzaje makroelementów. Zdecydowanie powinniśmy unikać bogatych w nie produktów. Cukry proste znajdują się w dużych ilościach w produktach o mocno słodkim smaku. Tłuszcze trans powstają na przykład w wyniku smażenia na tłuszczu. Ogromną różnicę zrobi gdy z naszej diety wyeliminujemy takie rzeczy jak słodycze, lody, cista, fast foody i inne produkty, w których możemy znaleźć wspomniane tłuszcze trans i cukry proste w dużych ilościach.

Dlaczego to takie ważne ? Oprócz wielu zbędnych kalorii tłuszcze trans i cukry proste upośledzają funkcjonowanie naszego ciała na wielu polach. Po prostu wszystko będzie funkcjonować gorzej i trudno będzie o osiąganie pozytywnych efektów.

 

Unikajmy używek

 

Kolejna kluczowa kwestia. Może i nie dostarczymy z nimi wielu kalorii ale używki po prostu upośledzą funkcjonowanie całego organizmu, a co za tym idzie trudno nam będzie osiągnąć jakiekolwiek efekty, a nawet jeśli coś się uda to będzie to o wile mniej niż było by  możliwe bez używek.

 

Unikajmy jedzenia niezdrowych przekąsek

 

Takie rzeczy jak chipsy, orzeszki solone i wiele innych dobrze sprawdzają się dla zabicia nudy na przykład przy oglądaniu telewizji. Takie podejście może nam bardzo zaszkodzić. Nie tylko dostarczymy wielu niezdrowych substancji ale także mnóstwo kalorii.

Na przykład, taka paczka chipsów zjedzona do wieczornej telewizji to około 700 kcal. Gdy ktoś ma zapotrzebowanie dobowe na poziomie 1500 kcal to w ten sposób dostarcza prawie 50 % potrzebnych dziennie kalorii. A to tylko jedna przekąska. W ten sposób bez problemu wyjdziemy na plus z kalorycznością i nawet trening nie pomoże. Po prostu stale będziemy na bilansie dodatnim i zamiast chudnąć utyjemy. W sumie prosta matematyka ale wiele osób ciągle myśli, że gdy raz dziennie pozwoli sobie na chipsy albo pizze to nic się nie stanie. Niestety stanie się !

 

Jedzmy sporo warzyw i umiarkowane ilości owoców

 

             Te dwie kategorie produktów zapewnia nam tak potrzebne witaminy i minerały. Nie zachęcam do wyliczania ile jest w czymś czegoś i dopasowywania ilości i rodzaju wspomnianych produktów do zapotrzebowania dobowego. Sam tego nie robię. Na co dzień to za dużo roboty i mało kto ma na to czas. Po prostu jedzmy różnorodnie. To powinno, z dużym prawdopodobieństwem, zapewnić nam to czego potrzebujemy.

Większości warzyw możemy jeść dużo. Jeśli nie łączymy ich z innymi produktami, białko w nich dostępne nie będzie dla nas przyswajalne i nie dostarczymy wielu kalorii. Jeśli chodzi o owoce to mają zazwyczaj sporo cukru prostego – fruktozy, wiec lepiej nie przesadzać z ich ilością. Wybierajmy te mniej słodkie (o niższym indeksie glikemicznym) i oczywiście świeże, a nie z puszki.

 

Wiedzmy ile jemy

 

             Nie mówię by liczyć kalorie. Wszystkie do tego wzory są uśredniane i mogą zupełnie nie pasować do nas. Wyliczymy na przykład, że potrzebujemy do utrzymania wagi 2500 kcal, a w praktyce nawet przy 2000 kcal będziemy tyć.

Dużo lepiej poważyć najważniejsze produkty, jak makarony i kasze, oraz wiedzieć jakie porcje mięsa zjadamy. Zależnie od tego czy chcemy schudnąć, czy zbudować mięśnie, odpowiednio stopniowo obniżajmy albo zwiększajmy te ilości i obserwujmy efekty. To jedyny realistyczny sposób by określić nasze zapotrzebowanie.

 

Zadbajmy o odpowiednią podaż białka

 

             Gdy budujemy masę mięśniową potrzebujemy do tego sporo budulca, a głównym tutaj budulcem będzie białko.

Gdy chcemy schudnąć i mamy ujemny bilans kaloryczny, białko pomoże nam zachować naszą masę mięśniową. Jest to o tyle ważne, ze przecież to mięsnie spalają tłuszcz i jeśli będziemy ich mieć mniej to nasz metabolizm zwolni i trudniej będzie o zadowalające efekty odchudzania.

 

Nie głodźmy się i nie opuszczajmy posiłków

 

             Drastycznie niska podaż kalorii wcale nie jest dobra. Także opuszczanie posiłków jest niewskazane ponieważ organizm będzie chciał się bronić przed niekorzystnym dla niego w danej chwili stanem niedoboru energetycznego i spowolni nasz metabolizm.

Nie zachęcam nikogo do jedzenia 5 posiłków o stałych porach. Liczne badania pokazały, że to wcale nie daje lepszych efektów ale postarajmy się nie przeginać ani z niska kalorycznością ani z przerwami między posiłkami. To po prostu wywoła w naszym ciele odruch obronny i zamiast przyspieszyć zachodzenie pozytywnych efektów możemy tylko cały proces skomplikować.

 

Ok. Wymieniłem niezwykle istotne punkty, których wprowadzenie zdecydowanie poprawi Wasze zdrowie i pozwoli na osiąganie dużo lepszych efektów z treningów i nawet samego odchudzania. Wprowadzenie tego wszystkiego nie powinno być trudne, a da niesamowite efekty w dosyć krótkim czasie. Za dużo tego wszystkiego na raz ? Po prostu wprowadzajcie wszystko stopniowo. Nawet zastosowanie jednego albo dwóch punktów, na początek, da pozytywne efekty dla naszego zdrowia i często także wyglądu.

Co naprawdę robi różnicę w odżywianiu – więcej informacji

Uważasz, że pominąłem coś ważnego ? Napisz proszę w komentarzu. Te punkty można by oczywiście mnożyć ale tu chciałem przedstawić to co zrobi szybko dużą pozytywną różnicę.

Więcej o zdrowym odżywianiu możecie poczytać we wcześniejszych artykułach na moim blogu. Zacznijcie na przykład tutaj : Odchudzanie bez restrykcyjnych diet

Masz jakieś pytania ? Napisz albo w komentarzu albo w widomości tutaj na Facebooku

 

Zachęcam do śledzenia mojego Bloga, najlepiej dodając do niego odnośnik w zakładkach albo ulubionych, a także innych mediów społecznościowych. Nowe merytoryczne treści będę zamieszczał regularnie.

 

Tradycyjnie życzę miłego dnia i spektakularnych efektów treningowych !

No Comments

Post A Comment

5 + 2 =