Insulina - Trener Mateusz Grabowski
1098
post-template-default,single,single-post,postid-1098,single-format-standard,woocommerce-no-js,ajax_fade,page_not_loaded,,qode_grid_1300,qode-content-sidebar-responsive,columns-4,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-10.1.2,wpb-js-composer js-comp-ver-5.1,vc_responsive
 

Insulina

Insulina

Insulina

Insulina – hormon, który wzbudza chyba najwięcej dyskusji, zwłaszcza wśród osób trenujących. Jego działanie może być w niektórych sytuacjach bardzo korzystne, a w innych bojkotować nasze wysiłki i uniemożliwić nam osiągnięcie założonych celów. Na temat problemów z wydzielaniem i funkcjonowaniem insuliny powstało nieprawdopodobnie wiele rozpraw naukowych i wykładów.

W tym artykule przybliżę wam podstawowe informacje dotyczące działania insuliny, jej wpływu na funkcjonowanie organizmu i jakie problemy dotyczące tego hormonu mogą się pojawić.

Insulina produkowana jest przez trzustkę. Jej podstawowa funkcja to regulacja poziomu cukru we krwi. Na jej wydzielanie mają głównie wpływ produkty bogate w węglowodany. Im więcej dostarczymy cukrów prostych, tym większy będzie wyrzut insuliny i co za tym idzie szybszy spadek poziomu cukru we krwi.

W sporcie kluczowe są dwie właściwości insuliny. Jej działanie anaboliczne wpływające na przyrosty masy mięśniowej i hamowanie przez nią spalania tkanki tłuszczowej.

 

Insulina, a budowanie masy mięśniowej

Dzięki transportowi do mięśni dostarczających energii cukrów, a także niezbędnych do rozbudowy masy mięśniowej aminokwasów, insulina ma kluczowe znaczenie dla rozbudowy masy mięśniowej. Dodatkowo hamuje katabolizm zapobiegając nadmiernemu rozpadowi białek mięśniowych.

Obecność insuliny sprzyja także wydzielaniu innych hormonów anabolicznych jak insulinopodobny czynnik wzrostu (IGF1). Poza tym hamuje także przekształcanie testosteronu do estrogenu. Anaboliczne działanie testosteronu i jego ogromny wpływ na budowanie mięśni nie podlega dyskusji.

 

Insulina, a odchudzanie

Niestety insulina hamuje spalanie tkanki tłuszczowej, a nawet stymuluje jej powstawanie. Dzieje się tak za zwyczaj na skutek insulino oporności. Gdy mamy ciągłe wahania poziomu cukru we krwi i co za tym idzie częste wydzielanie insuliny, tkanka mięśniowa przestaje na nią reagować. Transportowane cukry, zamiast trafiać do tkanki mięśniowej, transportowane są do tkanki tłuszczowej gdzie, po przekształceniu w tłuszcze, są magazynowane.

 

Jak to ogarnąć ?

Nie będzie niespodzianką jak napiszę, że kluczowa dla prawidłowej produkcji insuliny i zapobiegania albo niwelowania insulino oporności, jest dieta. Należy unikać nadmiernej ilości cukrów prostych. Dobrze za to zadbać o wystarczającą podaż białka, błonnika, kwasów Omega-3 i witamin D i z grupy B. Najlepszy moment na podaż węglowodanów to okres po treningowy. Ludzie naturalnie szczupli będą mogli spożywać ich więcej. Osoby ze skłonnością to tycia powinny ograniczyć spożycie tłuszczów, a zwłaszcza tych z jedzenia mocno przetworzonego.

Wysiłek fizyczny również wpłynie korzystnie na funkcjonowanie insuliny i zmniejszy insulino oporność. Gdy spowodujemy wyrzut tego hormonu w okresie po treningowym, pomorze nam ona w budowaniu masy mięśniowej. Jednak jeśli przesadzimy ze stymulacją jej wydzielania nabawimy się insulino oporności i nasze mięśnie przestaną należycie na nią reagować.

 

Tak więc, czy insulina jest dla nas dobra czy zła ? Wszystko zależy, jak zwykle, od ilości i momentu w którym będzie działać. Jeśli dostarczymy więcej węglowodanów po treningu, skorzystamy z anabolicznego działania insuliny. Gdy nie będziemy nadmiernie stymulować jej produkcji w pozostałej części dnia, unikniemy insulino oporności. Nie ograniczymy w ten sposób możliwości spalania tkanki tłuszczowej. Prawie wszystko można opanować i wykorzystać na własną korzyść, jednak niezbędne będzie świadome działanie, wiedza i odpowiednia dawka wysiłku !

A kto chce się jeszcze dowiedzieć na co uważać – zapraszam : Alkohol i sport

No Comments

Post A Comment

34 + = 43