Alkohol i sport - Trener Mateusz Grabowski
1016
post-template-default,single,single-post,postid-1016,single-format-standard,woocommerce-no-js,ajax_fade,page_not_loaded,,qode_grid_1300,qode-content-sidebar-responsive,columns-4,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-10.1.2,wpb-js-composer js-comp-ver-5.1,vc_responsive
 

Alkohol i sport

Alkohol i sport

Alkohol i sport

Powszechnie wiadomo, że picie alkoholu raczej nam w osiągnięciu naszych celów nie pomoże, jednak jest to często bagatelizowane. Nie wiadomo w końcu na co dokładnie szkodzi więc pewnie mała ilość nic nie zmieni. Niestety jest inaczej. W tym artykule przedstawię jak na prawdę alkohol potrafi być szkodliwy.

Alkohol – efekty dla zdrowia

Uszkodzenie wątroby

Wątroba ma za zadanie neutralizowanie alkoholu jak i wielu innych toksycznych związków, Niestety jego nadmiar może prowadzić nawet do jej marskości i co za tym idzie upośledzenie wielu ważnych dla naszego organizmu funkcji.

 

Uszkodzenie komórek mięśniowych

Spożycie dużych ilości alkoholu może wręcz prowadzić do pewnego zaniku mięśni. Oczywiście nie będą to zauważalne straty po jednej imprezie ale jeśli jest w tym regularność to niestety tracimy to co z trudem wypracowaliśmy na treningach.

 

Niszczenie komórek mózgowych

Jak to często widać, nadużywanie alkoholu prowadzi do pogorszenia jakości pracy mózgu. Argumenty, że nie szkodzi niszczenie komórek mózgowych, bo w takiej sytuacji przetrwają, jak w ewolucji, te najsilniejsze są skrajnie idiotyczne !

 

Zaburzenia snu

Że sen jest ważny dla regeneracji fizycznej i psychicznej większość z nas wie. Częste spożycie napoi alkoholowych zdecydowanie pogarsza jakość tego snu i w dużym stopniu niweluje jego regeneracyjne właściwości upośledzając funkcjonowanie całego organizmu.

 

Problemy z sercem

Niestety układ sercowo – naczyniowy również może mieć upośledzone funkcjonowanie przez nadmiar etanolu z napoi wyskokowych.

 

Spadek syntezy białka

Że jest on kluczowy dla budowy naszych mięśni wie prawie każdy trenujący. Niestety alkohol przez hamowanie wydzielania, mającego anaboliczne działanie,  insulinopodobnego czynnika wzrostu i insuliny, a stymulowaniem ekspresji działającej katabolicznie miostatyny, obniża zdecydowanie efektywność procesów syntezy białek, a stymuluje te ich rozpadu. Efekt ten utrzymuje się nawet wiele godzin po spożyciu.

 

Obniżenie poziomu testosteronu

Również wydzielanie tego, niezwykle ważny dla procesów anabolicznych hormonu, jest obniżone na czas do 24 godzin po wypiciu dużych ilości alkoholu. Paradoksalnie, jak pokazały niektóre badania, bardzo małe dawki mogą lekko stymulować wydzielanie testosteronu. Jednak są to ilości nie przekraczające zawartości etanolu w 0,3 litra piwa, więc nie sugerowałbym się tym.

 

Nadmierne jedzenie

Niestety, gdy na przykład chcemy wypić piwo do meczu, mamy też ochotę na dodatkowe jedzenie. Niestety zazwyczaj to najmniej zdrowe. Wprawdzie samo piwo może hamować ośrodek głodu ale wino działa odwrotnie. Po nim jeszcze bardziej mamy ochotę coś zjeść.

Jak jeszcze możemy sobie zrujnować zdrowie ? Sprawdź !

Powszechnie wiadomo, że picie alkoholu raczej nam w osiągnięciu naszych celów nie pomoże, jednak jest to często bagatelizowane. Nie wiadomo w końcu na co dokładnie szkodzi więc pewnie mała ilość nic nie zmieni. Niestety jest inaczej. W tym artykule przedstawię jak na prawdę alkohol potrafi być szkodliwy.

Uszkodzenie wątroby

Wątroba ma za zadanie neutralizowanie alkoholu jak i wielu innych toksycznych związków, Niestety jego nadmiar może prowadzić nawet do jej marskości i co za tym idzie upośledzenie wielu ważnych dla naszego organizmu funkcji.

Uszkodzenie komórek mięśniowych

Spożycie dużych ilości alkoholu może wręcz prowadzić do pewnego zaniku mięśni. Oczywiście nie będą to zauważalne straty po jednej imprezie ale jeśli jest w tym regularność to niestety tracimy to co z trudem wypracowaliśmy na treningach.

Niszczenie komórek mózgowych

Jak to często widać, nadużywanie alkoholu prowadzi do pogorszenia jakości pracy mózgu. Argumenty, że nie szkodzi niszczenie komórek mózgowych, bo w takiej sytuacji przetrwają, jak w ewolucji, te najsilniejsze są skrajnie idiotyczne !

Zaburzenia snu

Że sen jest ważny dla regeneracji fizycznej i psychicznej większość z nas wie. Częste spożycie napoi alkoholowych zdecydowanie pogarsza jakość tego snu. W dużym też stopniu niweluje jego regeneracyjne właściwości upośledzając funkcjonowanie całego organizmu.

Problemy z sercem

Niestety układ sercowo – naczyniowy również może mieć upośledzone funkcjonowanie przez nadmiar etanolu z napoi wyskokowych.

Spadek syntezy białka

Że jest on kluczowy dla budowy naszych mięśni wie prawie każdy trenujący. Niestety alkohol przez hamowanie wydzielania, mającego anaboliczne działanie,  insulinopodobnego czynnika wzrostu i insuliny, a stymulowaniem ekspresji działającej katabolicznie miostatyny, obniża zdecydowanie efektywność procesów syntezy białek, a stymuluje te ich rozpadu. Efekt ten utrzymuje się nawet wiele godzin po spożyciu.

Obniżenie poziomu testosteronu

Również wydzielanie tego, niezwykle ważnego dla procesów anabolicznych hormonu, jest obniżone na czas do 24 godzin po wypiciu dużych ilości alkoholu. Paradoksalnie, jak pokazały niektóre badania, bardzo małe dawki mogą lekko stymulować wydzielanie testosteronu. Jednak są to ilości nie przekraczające zawartości etanolu w 0,3 litra piwa, więc nie sugerowałbym się tym.

Nadmierne jedzenie

Niestety, gdy na przykład chcemy wypić piwo do meczu, mamy też ochotę na dodatkowe jedzenie

Jak widać przykrych konsekwencji jest  sporo. Mogę tu szczerze odradzić regularne picie napoi alkoholowych ale każdy i tak musi sam zdecydować. Niestety nie sprawdzi się prawie nigdy metoda pici z umiarem. Negatywne konsekwencje będą nawet większe gdy pijemy mało ale często niż gdy zaszalejemy raz na kilka miesięcy. Organizm zazwyczaj może się jednorazowo zmobilizować i wybronić od działania dużej ilości toksycznej substancji ale regularne trucie powoli go wyniszcza. Na pewno skorzystamy gdy na co dzień odstawimy alkohol i zostawimy sobie możliwość picia jego umiarkowanych ilości na specjalne okazje. Niestety kolejnego meczu w telewizji za taką specjalną okazję uznawać nie można 😉

No Comments

Post A Comment

57 − = 52