Zadania Trenera Personalnego - Trener Mateusz Grabowski
Jaka tak naprawdę jest rola Trenera Personalnego
Zadania Trenera Personalnego, Trener Personalny
1615
post-template-default,single,single-post,postid-1615,single-format-standard,woocommerce-no-js,ajax_fade,page_not_loaded,,qode_grid_1300,qode-content-sidebar-responsive,columns-4,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-10.1.2,wpb-js-composer js-comp-ver-5.1,vc_responsive
 

Zadania Trenera Personalnego

Rola Trenera Personalnego

Zadania Trenera Personalnego

Tym razem napiszę Wam więcej o mojej pracy. Zastanawiacie się czy warto rozpocząć współpracę z Trenerem personalnym ? Jaka tak naprawdę jest jego rola ? W tym artykule w przejrzysty i skrótowy sposób przedstawię Wam jakie są zadania trenera personalnego. Tak naprawdę będzie to oczywiście w dużym stopniu moja subiektywna ocena jak powinna wyglądać praca dobrego (!) Trenera. Zapraszam do lektury.

 

Wstęp

 

Trener Personalny ma oczywiście przede wszystkim poświęcić te około godziny swojego czasu na przeprowadzenie treningu z Tobą. Ma jednak zasadnicze znaczenie czy będzie odpowiednio zaangażowany, czy większość tego czasu spędzi na swoim telefonie poświęcając tylko minimum uwagi Podopiecznemu. Oto zestaw podstawowych zadań jakie dobry Trener powinien wykonać. Oczywiście praca rozpoczyna się już od pierwszej rozmowy, gdzie dowiadujemy się jakie cele chce osiągnąć Trenujący i ewentualnie jakie ma ograniczenia zdrowotne do wykonywania wysiłku fizycznego. Tutaj jednak skupię się na rzeczach, które powinny się wydarzyć na treningu i około treningowo.

 

Przygotowanie treningu

 

To wydaje się dość oczywiste ale nie zawsze tak bywa. Trener na trening z konkretną osobą musi przyjść już przygotowany. Nie może być tak, że rzuca 10 – 12 ćwiczeń do wykonania z głowy bez indywidualnego planu dla konkretnego Podopiecznego. Dla mnie podstawową kwestią jest konieczność zapisywania planu na każdą jednostkę treningową. W ten sposób można wszystko dokładnie zaplanować pod konkretną Osobę, zapamiętać i na bieżąco nanosić niektóre kwestie jak na przykład wielkość obciążeń treningowych, które na początku współpracy musimy dopiero poznać.

 

Ważne by też na samym początku mieć długofalową koncepcję współpracy zależną od celów trenującego. Dzięki temu będziemy mogli dojść do wymarzonych efektów najkrótszą i najbezpieczniejszą drogą.

 

Przekazanie swojej wiedzy

 

Wiadomo, że Trener w swojej dziedzinie musi mieć większą wiedzę od trenujących z nim Osób. Inaczej po co zatrudniać takiego Trenera ? Ważne by tą wiedzę systematycznie przekazywać. Moim zdaniem ważne jest nie tylko pokazywanie takich ćwiczeń i metod treningowych, które pozwolą na osiągnięcie wymarzonych celów ale także wyjaśnianie na bieżąco po co coś robimy. To by trenujący wiedział po co robi konkretny program treningowy jest niezwykle ważne dla efektywności treningów i w budowaniu zaufania do Trenera.

 

Inny aspekt przekazywania wiedzy to pokazywanie różnych niuansów, które pozwolą trenować efektywniej niż robiąc to samemu. Są to głównie drobiazgi np. że jeśli zrotujemy głowę kości ramiennej do wewnątrz to mocniej zaangażujemy głowę długą bicepsa albo gdy przenosimy sztangę za głowę w wyciskaniu francuskim leżąc to zaangażujemy głowę długą tricepsa. Takich niuansów jest sporo ale razem mogą zdecydowanie poprawić efektywność naszych treningów. Gdy trener je przekazuje, możecie zaoszczędzić sporo czasu na edukowaniu się w tej kwestii samodzielnie.

 

Pilnowanie prawidłowej techniki

 

Kolejna kluczowa kwestia. Chyba niewiele osób trzeba przekonywać jak ważna jest technika wykonywania poszczególnych ćwiczeń. Nie chodzi mi o to by wszystko robić podręcznikowo. Czasem nawet pewne modyfikacje w jakimś ćwiczeniu będą koniczne przez anatomię poszczególnych osób. Ważne jednak by nie robić na tyle poważnych błędów, przez które nie będą pracowały te mięśnie które powinny albo narażamy się na kontuzję.

 

Rola trenera to nie tylko nauczenie prawidłowej techniki ale przede wszystkim stały nadzór, czy wykonujecie ćwiczenia poprawnie. Nawet gdy wiemy jak dany ruch powinien wyglądać to sami siebie nie zobaczymy, a ciągłe patrzenie w lustra, nawet jeśli możliwe to nie jest komfortowe. Dobrze gdy ktoś zobaczy to wszystko z boku i na bieżąco skoryguje.

 

Planowanie progresji

 

Moim zdaniem zdecydowanie kluczowa kwestia, która jest często pomijana. To poważny błąd. Jeśli chcemy mieć dobre efekty treningów przez długi czas musimy zmuszać nasz organizm do adaptacji. Aby stale to robić musimy podnosić sobie poprzeczkę na treningach, czyli stosować większe obciążenia, bardziej zaawansowane ćwiczenia, nowe metody treningowe i manipulować także wieloma innymi zmiennymi jak czas przerw między seriami, tempo powtórzeń, objętość treningowa itd.

 

Motywowanie

 

            Nie chodzi mi tutaj o jakiś ‘pseudokołczing’. Teksty typu ‘możesz wszystko, jesteś zwycięzcą’ raczej na dłuższą metę nie pomogą. Jednak sama obecność Trenera, który osiągną już to co Ty chcesz osiągnąć może być motywująca. Zawsze ciężej się trenuje gdy ktoś patrzy i mobilizuje do dawania z siebie wszystkiego na każdym treningu. Dodatkowo gdy mamy już umówiony trening jest mniejsza szansa, że odpuścimy bo nam się nie chce. W najmniej optymistycznym wariancie nie zrobimy tego bo szkoda nam będzie straconych pieniędzy 😨

 

Analiza wyników i potrzeb klienta

 

            To niezwykle istotne by treningi były dostosowane pod trenującego i jego cele ale także z czasem modyfikowane. Analiza wyników i modyfikacje są nieodłącznym elementem skutecznego treningu. W tym właśnie bardzo mi pomaga już wspominane zapisywanie treningów. Ważne by trenować tak by osiągnąć nasze cele ale też w sposób maksymalnie dla nas wygodny. Co przez to rozumiem ? Jeśli ktoś nie nienawidzi jakiegoś ćwiczenia, to jeśli nie jest ono niezbędne, może wykorzystać jakiś zamiennik o podobnym działaniu. Jeśli z treningów nie będziemy czerpać satysfakcji to trudno będzie nam utrzymać taką rutynę przez dłuższy czas. Dzięki monitorowaniu każdej jednostki na bieżąco i zapisywaniu wyników łatwiej jest z czasem wprowadzać odpowiednie modyfikacje.

 

Nauka zdrowego odżywiania

 

            Zdrowe odżywianie i bilans kaloryczny to rzeczy kluczowe. Zwłaszcza gdy chcemy schudnąć nie mamy szans tego dokonać gdy nasza dzienna kaloryczność jest na plusie. Często możemy się spotkać z informacjami, że trening to tylko 20, a dieta 80 %. Osobiście się z tym nie zgadzam. Może tak to mniej więcej wyglądać jeśli naszym celem jest tylko odchudzanie ale nawet tutaj trochę większa masa mięśniowa będzie wskazana by podnieść tempo naszego metabolizmu. Jeśli chcemy dobrze wyglądać to bez treningu jak i zdrowego odżywiania postępy raczej nie będą imponujące. Oba te czynniki są po prostu niezbędne !

 

Bardzo ważne żeby Trener nauczył Nas jakie są najważniejsze zasady w zdrowym odżywianiu i pomógł skomponować odpowiadające Nam posiłki. Często kluczowe będzie po prostu powtarzanie, że bez zmiany nawyków żywieniowych się nie uda.  Wiem z doświadczenia, że wypisywanie jadłospisów się nie sprawdza. Nikt ich potem nie przestrzega, a wszystkie wyliczenia nie mają szansy być dokładne. I tak trzeba będzie wszystko testować w praktyce i modyfikować. Ważne by nauczyć Trenującego najważniejszych zasad i pomagać mu na bieżąco w komponowaniu jadłospisu. Takie podejście pozwoli na wypracowanie dostosowanego po Nas planu żywieniowego i modyfikowanie go zależnie od bieżących potrzeb.

 

Podsumowanie

 

Tak właśnie powinna wyglądać rola Trenera Personalnego i moim zdaniem każdy ma prawo wymagać tych rzeczy płacąc za treningi. Jeśli trafimy na odpowiedniego Trenera, przestrzegającego tych zasad, to z jego pomocą nie tylko nasze treningi w końcu zaczną przynosić zamierzone efekty ale osiągniemy to wszystko szybciej i skuteczniej.

 

Mam nadzieję, że wyjaśniłem Wam jak wygląda praca Trenera Personalnego i czego możecie od nas oczekiwać. Jeśli jesteście zainteresowani jak to wygląda cenowo, zapraszam do przeczytania tego artykułu. 

Życzę wszystkich satysfakcjonujących i skutecznych treningów !

 

No Comments

Post A Comment

26 + = 31