Trening po 40 roku życia - Trener Mateusz Grabowski
Jak modyfikować treningi po 40 roku życia
Trening po 40, wiek, trening
1583
post-template-default,single,single-post,postid-1583,single-format-standard,woocommerce-no-js,ajax_fade,page_not_loaded,,qode_grid_1300,qode-content-sidebar-responsive,columns-4,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-10.1.2,wpb-js-composer js-comp-ver-5.1,vc_responsive
 

Trening po 40 roku życia

Trening po 40

Trening po 40 roku życia

Fakt, że odpowiedni trening jest kluczowy dla naszego zdrowia, wyglądu i samopoczucia jest oczywisty dla coraz większej liczby ludzi i bardzo dobrze. Często spotykam się jednak z obawami u osób starszych, że jest już dla nich za późno na rozpoczynanie przygody ze sportem. Nic bardziej mylnego ❗ Trening po 40, a nawet o wiele później jest jak najbardziej wskazany i często zdecydowanie bardziej potrzebny.

Nie ma czegoś takiego jak „Jestem już za stary/a na trenowanie” ❗ Oczywiście przy pewnych problemach zdrowotnych trzeba do tego podchodzić spokojniej i w odpowiednio zmodyfikowany sposób, jednak tak naprawdę to się tyczy każdego wieku. Prawidłowo przeprowadzane treningi, niezależnie czy jesteśmy 40, 50+ i tak dalej, zawsze mogą poprawić nasz stan zdrowia. Oczywiście 40-latek będzie wolniej osiągał efekty niż 20-latek ale zawsze można zdecydowanie poprawić stan obecny. O tym, że nigdy nie jest za późno niech świadczą dyscypliny sportowe dla weteranów. Możemy tam czasem spotkać osoby startujące nawet w wieku 100+ 😲

Oczywiście trening osób starszych będzie się w pewien sposób różnił. Teraz przedstawię najważniejsze kwestie z tym związane ⤵

Co powinno pozostać w podobnej formie 🤔

✅ Intensywność

Z wiekem powinniśmy trenować nieco rzadziej ale nie mniej intensywnie. By zmuszać nasz organizm do adaptacji i ciągłego robienia postępów, wciąż będzie potrzebna intensywność na poziomie 80 – 90 % naszych maksymalnych możliwości. Może nie dobrym pomysłem będzie trenowanie na maksa ale zbyt lekkie jednostki treningowe nie wniosą za wiele.

✅ Rodzaj treningów

Tu nic się nie zmienia. Dalej ważne jest co chcemy osiągnąć i dobranie pod to odpowiednich metod treningowych. Jeśli ktoś chce poprawić wygląd i kondycje to niezmienni polecam połączenie treningów interwałowych z siłowymi.

Jakie są podstawowe różnice ❓

✅ Więcej czasu na regenerację

Niestety z wiekiem nasz profil hormonalny staje się mniej korzystny i nie możemy już trenować tak często. 20-latek może robić nawet po dwa treningi dziennie, a dla 40 latka 5 treningów w tygodniu to zazwyczaj będzie już trochę za dużo. Jako ciekawostkę dodam, że właśnie głównym powodem brania środków dopingujących jest zmiana profilu hormonalnego tak by z wiekiem można było nadal trenować tyle co we wcześniejszych latach. Wszystko to zależy też oczywiście od intensywności treningów. Lekkie kardio możemy robić nawet codziennie ale, jak już wspominałem, dla optymalnych efektów intensywność nie może być za niska. Lepiej trenować rzadziej ale dalej mocno(oczywiście jeśli obecny stan zdrowia na to pozwala) i szczególnie zadbać o regenerację miedzy treningową, przez choćby odpowiednią ilość snu.

✅ Spokojniejsze rozpoczynanie

Jeśli ktoś trenuje przez niemal całe życie to najprawdopodobniej jako 60-latek będzie sprawniejszy niż wielu 30-latków. Inaczej jednak to wygląda u osób, które dopiero rozpoczynają trenowanie w późniejszym wieku. Jeśli należysz do takiej grupy to twój organizm miał niestety mnóstwo czasu żeby ‘nieco się popsuć’. Chodzi tu na przykład o adaptacyjne skracanie niektórych grup mięśniowych z powodu na przykład wielu godzin dziennie spędzanych przed komputerem w pozycji siedzącej albo spadku siły i masy niektórych mięśni. Nie ma większych powodów do niepokoju. To wszystko można naprawić dzięki treningowi ale potrzeba na to trochę czasu. Ważne by nie zaczynać za ostro. Nasze ciało nie jest przygotowane na duże obciążenia i może to grozić urazami albo nawet kontuzjami. Z czasem, gdy już się wdrożymy, będzie oczywiście można (a wręcz powinno się ❗) podnosić poprzeczkę.

✅ Więcej czasu przeznaczonego na poprawę mobilności itd.

Ten punkt nawiązuje do poprzedniego. Z wiekiem nasza sprawność systematycznie się pogarsza i trzeba większą wagę przykładać do stosowania technik poprawiających mobilność i niwelujących niektóre niekorzystne zmiany w organizmie. Ważne też by duży naciska kłaść na wzmacnianie mięśni stabilizacyjnych, które poprawią bezpieczeństwo i komfort trenowania. Oczywiście dobrze też będzie poświęcać trochę więcej czasu na rozgrzewkę i ćwiczenia aktywacyjne. Dzięki temu nasze ciało będzie dobrze przygotowane do intensywnego wysiłku.

✅ Szczególny nacisk na zdrowe odżywianie

Z wiekiem nasz metabolizm zwalnia, więc jeśli naszym celem jest zrzucenie kilku zbędnych kilogramów, musimy zadbać by nasz bilans kaloryczny nadal pozostawał ujemny. Jako, że nie możemy już robić tak wiele treningów w tygodniu jak dawniej to dla zmniejszenia albo utrzymania wagi niezwykle ważna będzie dbałość o jedzenie zdrowych produktów i w coraz mniejszych ilościach.

✅ Monitorowanie stanu zdrowia

Niestety z wiekiem coraz łatwiej o problemy ze zdrowiem. Dlatego zdecydowanie warto regularnie konsultować się z lekarzem (zwłaszcza gdy już mieliśmy problemy ze zdrowiem) albo robić okresowo przynajmniej podstawowe badania. Jeśli czujemy, że może być coś nie tak z naszym ciałem to warto to sprawdzić zanim przystąpimy do ciężkich treningów.

Starałem się wymienić tutaj najważniejsze podobieństwa i różnice w treningu osób starszych w porównaniu do tych przed 40-stką. Jeśli uważacie, że pominąłem jakąś ważna kwestię, napiszcie o tym w komentarzu. Chętnie też się dowiem jakie są Wasze doświadczenia. Jak widać różnic trochę jest ale możliwości aktywności fizycznej w większości przypadków nie będą znacząco ograniczone. Tym bardziej nie warto z niej rezygnować. Efekty będą może zachodzić z wiekiem nieco wolniej ale przy prawidłowym podejściu na pewno przyjdą. Tak więc nie ma co rezygnować tylko brać się za siebie i działać ❗

Jeśli chcecie rozpocząć albo kontynuować treningi ? Macie wątpliwości, czy zrobicie to jak należy ? Piszcie do mnie w wiadomości albo w komentarzach. Chętnie pomogę 😃

 

Chcecie dowiedzieć się więcej o wspominanych tu przeze mnie technikach mobilizacyjnych ? Zapraszam do przeczytania tego artykułu 

 

Miłego dnia i owocnych treningów ❗
Mateusz

Tags:
, ,
No Comments

Post A Comment

− 2 = 2