Początkujący na siłowni ? - Trener Mateusz Grabowski
806
post-template-default,single,single-post,postid-806,single-format-standard,woocommerce-no-js,ajax_fade,page_not_loaded,,qode_grid_1300,qode-content-sidebar-responsive,columns-4,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-10.1.2,wpb-js-composer js-comp-ver-5.1,vc_responsive
 

Początkujący na siłowni ?

Początkujący na siłowni ?

Początkujący na siłowni ?

A więc podjąłeś/aś postanowienie o zmianie swego życia i rozpoczęciu treningów ? Świetna decyzja. Teraz tylko musisz przestać przekładać datę rozpoczęcia i odbyć swoją pierwszą wizytę na siłowni. Co początkujący na siłowni powinien wiedzieć by bezstresowo i skutecznie rozpocząć treningi ? Więcej w tym artykule.

Choć dla stałych bywalców klubów fitness wydaje się to wszystko banalnie proste to jednak potrafię zrozumieć obawy tych, którzy rozpoczynają coś zupełnie nowego.

W tym artykule napiszę czego się spodziewać przy pierwszej wizycie na siłowni.

 

Na początek

Przede wszystkim zabierzmy ze sobą strój sportowy, buty na zmianę, ręcznik i wodę. To powinno wystarczyć do wykonania porządnego treningu.

Pierwsze co musimy zrobić to rejestracja wejścia w recepcji. Większość klubów pozwala na jedno bezpłatny trening. Jest to bardzo dobre rozwiązanie, bo zobaczymy czy klub nam odpowiada. Osoby posiadające multisporty i inne tego typu karty po prostu odbijają je na recepcji zlokalizowanej przy wejściu. Zazwyczaj są w niej pracownicy i wystarczy ich o wszystko zapytać. Czasem trzeba wezwać odpowiednią osobę wciskając przycisk na ladzie recepcji. Oczywiście w każdym klubie fitness kluczowe jest pozyskanie nowych klientów więc na 99% ułatwią ci maksymalnie wszystkie procedury.

 

Pierwsze kroki

Skoro już przebrnęliśmy etap recepcji teraz udajemy się do szatni. W niektórych klubach otrzymamy kluczyk do szafki. W innych specjalną kartę pozwalającą na jej otwieranie i zamknie. Tylko nieliczne siłownie oczekują posiadania własnej kłódki, którą można zakupić w recepcji, ale jest to dla mnie trochę dziwne i nie komfortowe.

 

Rozpoczęcie treningu

Ok. Więc jesteśmy już przebrani i gotowi do treningu. Gdzie powinniśmy teraz pójść ? W pobliżu wejścia zazwyczaj znajdują się sprzęty cardio, czyli bieżnie, rowerki itd. Obsługa ich jest zazwyczaj dosyć intuicyjna. Jeśli nie wiemy jak z nich korzystać po prostu zapytajmy Trenera.

W tej strefie należy zrobić rozgrzewkę. Wiele osób już tu zostaje, bo nie wie jak ćwiczyć. Nie jest to dobrym rozwiązaniem jeśli chcemy trenować efektywnie. Oczywiście można tu robić treningi interwałowe i budować wytrzymałość podstawową ale te formy powinny być stosowane albo przez zaawansowanych – pod konkretne dyscypliny sporu albo jako dodatek do innych form treningu. Jeżeli początkujący będą cały trening poświęcać na lekkie cardio raczej znaczących efektów nie osiągniemy.

Czas na zwiedzanie

Po rozgrzewce chodźmy dalej. Ze strefą cardio zazwyczaj sąsiaduje strefa z maszynami treningowymi. Trening na nich jest prosty i zazwyczaj trudno jest tu zrobić coś źle technicznie bo mamy narzucony tor ruchu. Wiele osób uważa, że skoro zaczynają to powinni ćwiczyć na maszynach. Niestety jest to spory błąd. Nie dość że narzucanie toru ruchu jest bardzo niekorzystne, to nie nauczymy się czucia mięśniowego i nie angażujemy mięśni stabilizacyjnych. Przewaga wolnych ciężarów nad maszynami to dłuższy temat. Tutaj tylko podkreślę, że treningi na tych sprzętach powinny być tylko uzupełnieniem i to dla osób zaawansowanych, które już dobrze wyczuwają pracę swoich mięśni.

Tak więc na początku omińmy tą strefę i udajmy się dalej do wolnych ciężarów.

 

To w strefie wolnych ciężarów znajdują się sztangi, sztangielki i często wyciągi które, w przeciwieństwie do maszyn, nie wymuszają na nas toru ruchu więc są godne polecenia. Wiele osób, a zwłaszcza kobiet, boi się tu ćwiczyć. Niesłusznie, ponieważ takie treningi z wolnymi ciężarami będą najskuteczniejsze prawie dla każdego kto chce poprawić wygląd i stan zdrowia. Dobrze przed pierwszą wizytą poczytać trochę o trenowaniu by mieć jakiekolwiek pojęcie o ćwiczeniach. Oczywiście najprościej będzie zapytać Trenera jak rozpocząć trenowanie. W końcu jesteśmy po to by ci pomóc w treningu.

Gdzie początkujący na siłowni powinien się udać

Zależnie od siłowni, mamy często wydzielone inne strefy. Większość klubów ma swoją salę, albo nawet kilka, do zajęć fitness. Obecnie modne są także specjalne sale z drążkami i obręczami do treningu z własnym ciężarem – tak zwane klatki, a także miejsca do treningu funkcjonalnego gdzie znajdziemy sprzęty takie jak bosu i kettlebellsy. Możemy także spotkać specjalne ‘rusztowanie’ do którego zamocowane są TRX-y – taśmy do treningu podwieszanego. Wszystkie te dodatkowe możliwości przydadzą się nam podczas przyszłych treningów, ale jeśli nie pracujemy z trenerem, na początek zalecam zostawić je do momentu gdy, stopniowo powiększając wiedzę, będziemy umieli dobrze je wykorzystać.

Jak powinien trenować początkujący na siłowni ?

Tak więc na początek zalecam treningi siłowe. Gdy skończymy możemy skorzystać z pryszniców. Jeszcze nie widziałem siłowni gdzie ni było takiej możliwości. Spotkałem za to jedną gdzie za możliwość kąpieli trzeba było zapłacić 2 złote. To strasznie irytujące ale na szczęście w większości klubów fitness jest normalnie.

Tutaj zapraszam do poznania najważniejszych ćwiczeń : Ile mamy skutecznych ćwiczeń.

I tak wasza pierwsza wizyta dobiega końca. Teraz najistotniejsze, żeby nie była wizytą ostatnią. Z czasem wszystko będzie łatwiejsze, a treningi wejdą wam w nawyk, skąd już prosta droga do wymarzonych rezultatów. Czas by początkujący na siłowni stał się zaawansowany !

1Comment

Post A Comment

− 2 = 1