Olej-kokosowy-na-odchudzanie

Olej kokosowy na odchudzanie

Kolejny modny produkt spożywczy dla osób dbających o wygląd i zdrowie. Olej kokosowy możemy zazwyczaj znaleźć w dziale ze zdrową żywnością, w cenie kilkunastu złotych za 500 gram. Dlaczego warto dodać go do swojej diety i czy naprawdę działa tak dobrze jak podaje wiele źródeł? O tym napiszę w tym artykule. No i jeszcze bardzo modna kwestia. Olej kokosowy na odchudzanie. Czy może nam tutaj pomóc? Zapraszam do przeczytania.

 

Olej kokosowy na odchudzanie? A czym on w ogóle jest?

 

Olej kokosowy składa się z nasyconych kwasów tłuszczowych. Dawniej z tego powodu był demonizowany. Dziś wiadomo, że są to tłuszcze MCT (medium chain triglicerides) będące łatwym źródłem energii dla organizmu. Zjadając (albo pijąc – zależy od konsystencji) jedną – dwie łyżki oleju kokosowego przed treningiem, możemy dać możliwość naszemu organizmowi na sprawne wykorzystanie tej energii podczas wysiłku fizycznego. Olej kokosowy ma zazwyczaj konsystencję stałą. Dopiero w temperaturze powyżej 23 stopni Celsjusza zmienia ją na płynną.

 

Olej kokosowy na odchudzanie? Czy na pewno może nam pomóc?

 

Niestety, muszę Was zmartwić. Olej kokosowy na odchudzanie to raczej nie będzie żadne cudowne rozwiązanie. Niestety nie ma on specjalnych właściwości pozwalających na efektywniejsze spalanie kalorii. Na szczęście nie utrudni też tego procesu, jak na przykład jedzenie zawierające duże ilości cukrów prostych. Weźmy takie słodycze. Mogą one spowodować u nas problemy z insuliną, i co za tym idzie, zahamowanie spalania tkanki tłuszczowe. Na szczęście, przy oleju kokosowym nam to nie grozi.

 

Olej kokosowy na odchudzanie to o tyle nie trafiony pomysł, że jak każdy inny pokarm zawiera kalorie, i co więcej, ma ich całkiem sporo. Jedna łyżka stołowa to około 90 kcal. Plus jest taki, że dostarczoną w ten sposób energię możemy łatwo wykorzystać podczas treningu i nie będziemy wtedy mieli dużego ryzyka jeśli chodzi o przekształcenie dostarczanych z oleju kokosowego tłuszczów w tkankę tłuszczową. Upraszczając, gdy dostarczamy kalorii (a musimy ich pewną ilość dostarczyć dla naszego zdrowia i dobrego samopoczucia), lepiej gdy pochodzą one z tłuszczów MCT, dostępnych w oleju kokosowym, niż z większości innych źródeł.

 

Olej kokosowy – potencjalne zalety spożywania:

 

No to teraz napiszę więcej o ogólnych zaletach spożywania oleju kokosowego. Jest ich sporo, więc warto rozważyć dodanie go do naszej diety. Zwykle jedna – dwie łyżki do jednego posiłku na dzień powinny wystarczyć.

 

  • Poprawa stosunku ‘dobrego’ do ‘złego’ cholesterolu we krwi. Często możemy usłyszeć albo przeczytać jakie to jest ważne. Olej kokosowy da nam tutaj dobre efekty. Co za tym idzie, spadnie ryzyko chorób układu krążenia.

 

  • Przyczynia się do podkręcenia metabolizmu i co za tym idzie efektywniejszego spalania tkanki tłuszczowej.

Aktualizacja: Niestety, badania nie potwierdziły tego zbawiennego działania jakie miał wykazywać olej kokosowego na odchudzanie. Plusem jest natomiast możliwość wykonania nieco intensywniejszego treningu dzięki energii z tłuszczów MCT i spalenie nieco większych ilości kalorii.

 

  • Wpływa korzystnie na funkcjonowanie układu pokarmowego i pośrednio na przyswajalność innych składników pokarmowych. To jest bardzo ważne dla naszego ogólnego zdrowia. Tym bardziej warto dodać olej kokosowy do niektórych naszych posiłków

 

  • Po przekształceniu do ciał ketonowych może stanowić źródło energii dla naszego mózgu. To może być szczególnie korzystne gdy brakuje nam glukozy.

 

  • Jest łatwym źródłem dodatkowych kalorii. Nie każdy chce schudnąć. Dla niektórych głównym celem jest budowa masy mięśniowej. Jak pewnie większość z was wie, aby ten proces zachodził naprawdę efektywnie, trzeba mieć dodatni bilans kaloryczny. Po prostu, musimy na dobę dostarczyć więcej kalorii niż wydatkujemy. Bez tego trudno nam będzie budować mięśnie i mieć wystarczająco energii na wykonywanie intensywnych treningów. Bez intensywnych treningów i progresji obciążeń raczej wiele nie zbudujemy. W związku z faktem, że olej kokosowy ma dużą gęstość kaloryczną (dużo kalorii w małej objętości) może stanowić cenne uzupełnienie, jeśli mamy problem z zaspokojeniem naszego zapotrzebowania kalorycznego na dobę. Wiem, że to się kłóci z tytułem ‘Olej kokosowy na odchudzanie’ ale wszystko jest kwestią dawki. Jeśli mamy za dużo kalorii – nie dodawajmy za wiele oleju kokosowego. Jeśli kalorii mamy za mało – spożywajmy go więcej.

 

  • Może, jako kosmetyk, korzystnie wpływać na skórę i gojenie się ran. To oczywiście nie ma bezpośredniego związku z treningiem i zdrowym odżywianiem ale warto o tym wiedzieć jako o ciekawostce.

 

  • Zawiera sporo antyoksydantów zwalczających wolne rodniki. Dzięki temu może nam zdecydowanie pomóc w regeneracji, zwłaszcza gdy treningi były bardzo intensywne. Powstające wtedy wolne rodniki zostaną w dużym stopniu zneutralizowane przez antyoksydanty.

 

Brzmi to wszystko bardzo dobrze. Problem z tym, że trudno o naukowe opracowania potwierdzające wiele z tych zbawiennych działań.

 

O ile można potwierdzić użyteczność oleju kokosowego jako kosmetyku to jego funkcja energetyczna podczas długiego wysiłku fizycznego została potwierdzona tylko przy niedoborze węglowodanów w posiłku przed treningowym. W takiej sytuacji dzięki MCT z oleju możemy zaoszczędzić część glikogenu mięśniowego. Jeśli jednak dostarczymy dużo węglowodanów to będą one wykorzystywane zamiast MCT. Tak więc, olej kokosowy na odchudzanie, może być niezłym rozwiązaniem przy jednoczesnym ograniczeniu spożycia węglowodanów w naszej diecie.

Dodatkowo u niektórych osób spożywanie dużych ilości oleju kokosowego może wywoływać problemy trawienne. Nie zdarza się to na szczęście zbyt często ale jeśli zaobserwujemy u siebie takie objawy, to spróbujmy odstawić olej kokosowy.

 

Dopiero planujesz rozpocząć treningi na siłowni?
Nie bardzo wiesz jak się do tego zabrać?

przewodnik.po.silowni

A może trenujesz już jakiś czas ale ciągle nie czujesz się pewnie w swoim fitness klubie?

Ten ebook jest dla Ciebie?

Jest to przewodnik po siłowni ale znajdziesz tutaj też opis całego procesu – od wyboru i zapisania się na siłownię, do odbycia pierwszych treningów.

Ten ebook sprawi, że będziesz wiedzieć co masz robić!

Pobierz bezpłatnie już dziś!

POBIERZ EBOOK

 

Olej kokosowy na odchudzanie – podsumowanie

 

Osobiście polecam sprawdzenie działania oleju kokosowego na sobie. Poza tymi lekkimi problemami z układem pokarmowym nie stwierdzono dotychczas poważniejszych przeciwwskazań zdrowotnych. Ja osobiście jem dwie łyżki w posiłku przed treningowym. Odnoszę wrażenie, że mam więcej energii na treningu ale oczywiście nie można wykluczyć, że jest to tylko efekt placebo. Każdy organizm może tu zareagować inaczej, a brak badań potwierdzających nie musi koniecznie świadczyć, że korzystnych efektów nie ma. Na pewno możemy tu łatwo dorzucić kalorii, dla wielu osób bardzo potrzebnych w diecie.

A tutaj więcej w temacie odchudzania : Jak biegać żeby schudnąć. Nie możemy liczyć, że jakieś cudowne metody żywienia załatwią całą sprawę. W wielu sytuacjach niezbędny też jest trening, a opisany w artykule z tego linku interwałowy trening biegowy to tylko przykład. Na moim blogu znajdziecie o wiele więcej skutecznych propozycji treningowych.

Czy naprawdę warto dodać olej kokosowy do swojej diety ? Sami oceńcie, a najlepiej przetestujcie. Na pewno, warto przynajmniej go wypróbować przez jakiś czas i zobaczyć jak się po nim czujemy.

Jeśli potrzebujecie mojej pomocy w temacie treningu i zdrowego odżywiania, to możecie zadawać pytania w komentarzach albo w wiadomościach tutaj : Facebook, albo lepiej wpadajcie na treningi personalne ze mną do siłowni Cityfit w Warszawie.

Mateusz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Możesz używać następujących tagów HTML

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>