Olej kokosowy. Czy warto ? - Trener Mateusz Grabowski
1041
post-template-default,single,single-post,postid-1041,single-format-standard,woocommerce-no-js,ajax_fade,page_not_loaded,,qode_grid_1300,qode-content-sidebar-responsive,columns-4,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-10.1.2,wpb-js-composer js-comp-ver-5.1,vc_responsive
 

Olej kokosowy. Czy warto ?

Olej kokosowy. Czy warto ?

Olej kokosowy. Czy warto ?

Kolejny modny produkt spożywczy dla osób dbających o wygląd i zdrowie. Olej kokosowy mażemy zazwyczaj znaleźć w dziale ze zdrową żywnością, w cenie kilkunastu złotych za 500 gram. Dlaczego warto dodać go do swojej diety i czy naprawdę działa tak dobrze jak podaje wiele źródeł ? O tym napiszę w tym artykule.

 

Olej kokosowy składa się z nasyconych kwasów tłuszczowych. Dawniej z tego powodu był demonizowany. Dziś wiadomo, że są to tłuszcze MCT(medium chain triglicerides) będące łatwym źródłem energii dla organizmu. Olej ma zazwyczaj konsystencję stałą. Dopiero w temperaturze powyżej 23 stopni Celsjusza zmienia ją na płynną.

 

Olej kokosowy – potencjalne zalety spożywania :

  • Poprawa stosunku ‘dobrego’ do ‘złego’ cholesterolu we krwi.
  • Przyczynia się do podkręcenia metabolizmu i co za tym idzie efektywniejszego spalania tkanki tłuszczowej
  • Wpływa korzystnie na funkcjonowanie układu pokarmowego i pośrednio na przyswajalność innych składników pokarmowych
  • Po przekształceniu do ciał ketonowych może stanowić źródło energii dla naszego mózgu.
  • Jest łatwym źródłem dodatkowych kalorii
  • Może, jako kosmetyk, korzystnie wpływać na skórę i gojenie się ran.
  • Zawiera sporo antyoksydantów zwalczających wolne rodniki

 

Brzmi to wszystko bardzo dobrze. Problem z tym, że trudno o naukowe opracowania potwierdzające te zbawienne działania. O ile można potwierdzić użyteczność oleju kokosowego jako kosmetyku to jego funkcja energetyczna podczas długiego wysiłku fizycznego została potwierdzona tylko przy niedoborze węglowodanów w posiłku przed treningowym. W takiej sytuacji dzięki MCT z oleju możemy zaoszczędzić część glikogenu mięśniowego. Jeśli jednak dostarczymy dużo węglowodanów to będą one wykorzystywane zamiast MCT.

Dodatkowo u niektórych osób spożywanie dużych ilości oleju kokosowego może wywoływać problemy trawienne.

 

Osobiście polecam sprawdzenie działania oleju kokosowego na sobie. Poza tymi lekkimi problemami z układem pokarmowym nie stwierdzono dotychczas poważniejszych przeciwwskazań zdrowotnych. Ja osobiście jem dwie łyżki w posiłku przed treningowym. Odnoszę wrażenie, że mam więcej energii na treningu ale oczywiście może to być tylko efekt placebo. Każdy organizm może tu zareagować inaczej, a brak badań potwierdzających nie musi koniecznie świadczyć, że korzystnych efektów nie ma. Na pewno możemy tu łatwo dorzucić kalorii, dla wielu osób bardzo potrzebnych w diecie.

A tutaj więcej w temacie odchudzania : Jak biegać żeby schudnąć

Czy naprawdę warto dodać olej kokosowy do swojej diety ? Sami oceńcie, a najlepiej przetestujcie.

No Comments

Post A Comment

40 − = 32