Komfort trenowania ? - Trener Personalny Warszawa Mateusz Grabowski
1997
post-template-default,single,single-post,postid-1997,single-format-standard,theme-bridge,woocommerce-no-js,ajax_fade,page_not_loaded,,qode_grid_1300,qode-content-sidebar-responsive,columns-4,qode-theme-ver-10.1.2,wpb-js-composer js-comp-ver-5.1,vc_responsive
 
Komfort-trenowania

Komfort trenowania ?

Kto trenuje dla osiągnięcia swoich celów i spełnienia marzeń ? A kto trenuje bo lubi ? Oczywiście najlepiej byłoby połączyć te dwie rzeczy i rozwijać się robiąc to co sprawia nam przyjemność. Niestety w praktyce rzadko tak bywa, że to co wygodne będzie przynosiło nam korzyści. Jak uzyskać efekty i maksymalny komfort trenowania ? Sprawdź w tym artykule.

Realistyczne podejście

             Nawet jeśli trenowanie jest naszą pasją itd. zawsze są pewne aspekty, które nie będą nam pasować. Gdy na przykład wyjątkowo nie lubimy niektórych ćwiczeń, możemy szukać innych wariantów. Które je godnie zastąpią. Jednak jeśli nie pasuje nam po prostu fakt, że coś jest ciężkie – niestety trudno będzie o jakiekolwiek efekty.

             Jest to dosyć logiczne, że by nasz organizm musiał się adaptować, musimy to na nim wymusić odpowiednio silnymi bodźcami. Gdy jest komfortowo to po co nasze ciało miałoby się zmieniać ? Oczywiście są osoby, które nie ćwiczą dla konkretnego celu i to ich sprawa. Ja chcę tutaj tylko pokazać, że czasem trzeba zmusić się do ciężkiej pracy, jeśli chcemy osiągnąć konkretne rzeczy. Inaczej po prostu się nie da ! Nie każdy trening musi być na granicy naszych fizycznych możliwości. To na dłuższą metę byłoby nawet niezdrowe. Nie można jednak nie odczuwać żadnego dyskomfortu podczas ćwiczeń. Jeśli na przykład chcemy schudnąć ale biegamy na bieżni w takim tempie, że nawet oddech nam się nie zaburza. W takiej sytuacji, gdy nie zmuszamy organizmu do ciężkiej pracy, wydatek kaloryczny będzie minimalny i raczej nie schudniemy. No chyba, że mamy restrykcyjną dietę, co nie zmienia faktu że trening tutaj nie spełni swojej roli.

Komfort trenowania – wykonywanie ćwiczeń

             A co z wygodą wykonywania samych ćwiczeń ? Wiele osób rozpoczynających treningi ćwiczy na maszynach, bo tu jest stabilnie i nie trzeba uczyć się skomplikowanej techniki. Niestety maszyny paradoksalnie są dla zawansowanych, którzy już potrafią dobrze wyczuwać pracę swoich mięśni. Dodatkowo stabilność wcale tu nie jest atutem. Przez nią nie musimy aktywować i wzmacniać mięśni stabilizacyjnych. Gdy nie funkcjonują one jak należy będzie mniej bezpiecznie w innych ćwiczeniach jak i w codziennych sytuacjach. Dodatkowo słabiej nakręcimy metabolizm i długofalowo spalimy niewiele kalorii pochodzących z naszej tkanki tłuszczowej.

Może zawsze musi być jak najciężej ?

             Odradzam także odwrotne podejście, czyli trenowanie zawsze na maksimum naszych możliwości i robienie bardzo skomplikowanych, trudnych technicznie ćwiczeń.

              W pierwszym przypadku szybko możemy doprowadzić się do przetrenowania. Na początku objawiać to się może zmęczeniem fizycznym i psychicznym, niechęcią do treningów, kłopotami ze snem i wieloma innymi nieprzyjemnymi objawami. Z czasem grozić nam mogą nawet kontuzje, a na pewno regres zamiast progresu w naszych fizycznych możliwościach i wyglądzie. Bardzo szanuję ludzi ambitnych i trenujących naprawdę ciężko ale we wszystkim trzeba zachować rozsądek. W ten sposób pracujemy ciężej, tracimy więcej czasu, a efekty są słabsze albo nawet nie ma ich wcale i jeszcze takie podejście na dłuższą metę może nam zaszkodzić. Prosta sprawa – to się nie opłaca !

             W drugim przypadku też nie można popadać w skrajność. Banalnie proste technicznie maszyny to za mało ale dziwne, skomplikowane ćwiczenia to też słabe rozwiązanie. Jeśli na przykład trenujemy w obwodach pełnych różnych dziwnych ruchów i trudnych technicznie ćwiczeń, też możemy naszych celów nie osiągnąć. Gdy musimy zbyt wiele czasu i energii poświęcać na utrzymanie prawidłowej techniki to na pewno spadnie intensywność danego ćwiczenia i nie dostarczymy mięśniom wystarczająco silnych bodźców. Jeśli robimy wiele ćwiczeń po sobie, będziemy na tyle zmęczeni, że również, dla wykonania założeń, trzeba będzie zejść z intensywności. To się zazwyczaj po prostu nie opłaca. Jeśli chcemy dobrze wyglądać, trening powinien być dość prosty i oparty głównie na podstawowych wzorcach ruchowych i wystarczająco dużych obciążeniach. Jeśli przygotowujemy się do konkretnego sportu to powinniśmy się w jak najprostszy sposób uczyć umiejętności tam potrzebnych. Przesadne komplikowanie i utrudnianie może tu tylko zaszkodzić.

Komfort trenowania – czy to realne ?

             Tak więc jak można pogodzić komfort trenowania z efektywnością ? Starajmy się jak najbardziej dostosować trening do naszych potrzeb ale mając na uwadze podstawowe zasady treningowe nakierowanego na nasze cele. Zbliżajmy się do granic naszych możliwości fizycznych, bo to jest niezbędne dla osiągania postępów, ale nie przeginajmy i nie ciśnijmy zawsze na 100 %. Jeżeli jakieś ćwiczenie wybitnie nam nie pasuje przez naszą anatomię, poszukajmy innego, pełniącego podobną funkcję ale bardziej dla nas komfortowego. Nie wyrzucajmy ćwiczenia z planu treningowego tylko dla tego, że jest ciężkie. Czasem musi być ciężko !

             Mam nadzieję, że pomogłem. Komfort trenowania da się połączyć ze skutecznością ale w pewnych granicach. W tej kwestii, wygoda vs skuteczność, chodzi tak  naprawdę po prostu o racjonalne podejście i znajomość podstawowych zasad treningu. Jeśli to ogarniemy nie będziemy mieli problemu by trenować skutecznie. Więcej o samym treningu znajdziecie tutaj : Trening siłowy. O czym nie możemy zapominać

             Macie do mnie jakieś pytania ? Piszcie w widomości tutaj : Facebook

Chętnie pomogę

Mateusz                    

No Comments

Post A Comment