Jak jeść owoce - Trener Personalny Warszawa - Mateusz Grabowski
2034
post-template-default,single,single-post,postid-2034,single-format-standard,theme-bridge,woocommerce-no-js,ajax_fade,page_not_loaded,,qode_grid_1300,qode-content-sidebar-responsive,columns-4,qode-theme-ver-10.1.2,wpb-js-composer js-comp-ver-5.1,vc_responsive
 
Jak jeść owoce

Jak jeść owoce

W moich artykułach często polecam jedzenie owoców ale namawiam też do zachowania umiaru. Dzisiaj napiszę więcej o tym jak można to ogarnąć w prosty sposób, bez zagłębiania się w kwestię – co dobrego możemy pozyskać z konkretnych owoców. Więc jak jeść owoce ? Sprawdźcie w tym artykule.

             Niewątpliwie owoce są bogatym źródłem witamin i minerałów. Nie tak bogatym jak warzywa ale bez nich zaspokojenie dziennego zapotrzebowania na te substancje odżywcze nie będzie łatwe. Mogą też być użyteczne jako dostarczyciel węglowodanów do uzupełniania glikogenu ale tutaj, przez duże ilości cukrów prostych w wielu gatunkach, trzeba uważać. Tą kwestię jeszcze omówię dokładniej.

             Poza tymi niewątpliwymi atutami, owoce są po prostu smaczne i zazwyczaj łatwe w przygotowaniu, co czyni z nich świetną alternatywę na przykład dla słodyczy. Dalej dam kilka wskazówek jak można wprowadzać owoce do naszej diety bez skomplikowanego wyliczania kalorii i ilości mikroelementów.

Jedz świeże owoce

             To absolutnie podstawowa kwestia. Sprawdza się tutaj zasada, że im mniej przetworzone jedzenie tym zdrowsze.

             Po prostu wybierajmy świeże owoce, a nie te z puszki albo w innej dziwnej formie. Nie jest także wskazane picie soków owocowych. Oczywiście w pewnych ilościach możemy sobie na nie pozwolić ale trzeba pamiętać, że gdy wyciśniemy sok tracimy wiele cennych składników jak na przykład poprawiający perystaltykę jelit błonnik, który pomoże w stopniowym przyswajaniu węglowodanów z owoców. W soku po prostu wszystko otrzymamy ‘od razu’ i organizm będzie miał problem żeby to przetworzyć. Dodatkowo soki będą po prostu zbyt skondensowanym źródłem cukrów prostych, z którymi, jak wiadomo, trzeba uważać.

Jedz różnorodnie

             Istotne jest by nasz organizm otrzymał wszystkie potrzebne mu do prawidłowego funkcjonowania mikroelementy. Nie polecam dokładnego wyliczania naszego dziennego zapotrzebowania i rozpisywania ile jakiego owocu musimy zjeść, żeby wszystko się zgadzało. Nawet jeśli ktoś to wytrzyma to pytanie jak długo.

             Lepszym rozwiązaniem będzie po prostu jedzenie różnorodnych owoców. W ten sposób z pewnością dostarczymy więcej potrzebnych witamin i minerałów. Możemy to też sobie urozmaicać. Gdy jednego dnia jemy na przykład banany i awokado to następnego zjedzmy truskawki i pomarańcze.

Wybierajmy owoce mniej dojrzałe   

             To dosyć łatwa kwestia. Mniej dojrzałe owoce zawierają po prostu mniejszy procent cukrów prostych, więc mają niższy indeks glikemiczny. Zabezpieczy to nas przed zjawiskami takimi jak insulinooporność, a także ograniczy ilości węglowodanów przekształcanych w kwasy tłuszczowe i odkładanych jako kolejne kilogramy tłuszczu.

Jedzmy przede wszystkim owoce mniej słodkie

             Ten punkt wiąże się z poprzednim. Gdy coś jest mniej słodkie to z dużą dozą prawdopodobieństwa zawiera mniej cukrów prostych i ma niższy Indeks Glikemiczny. Grejpfrut będzie miał niższy IG niż pomarańcza, a jabłko niższy niż melon itd. Dodatkowo warto jeszcze raz wspomnieć, że owoce z puszki będą miały wyższy IG niż świeże.

Zachowaj umiar

             Jak wspominałem owoce zawierają sporo cukrów prostych, w czym przede wszystkim fruktozy. Fruktoza ma także swoją funkcję ponieważ pozwala dodatkowo intensywniej uzupełnić glikogen mięśniowy do poziomu, który nie może być uzupełniony, dzięki jednemu posiłkowi, z glukozy. Jednak nie można z nią przesadzić bo zaburzymy wydzielanie i reakcje organizmu na insulinę, a także możemy doprowadzić do odkładania się tkanki tłuszczowej. Trudno powiedzieć ile owoców powinniśmy dziennie jeść. Każdy z nas jest inny i mamy różne zapotrzebowanie. Po prostu traktujmy owoce jako dodatek i nie objadajmy się nimi, a zwłaszcza nie tymi z wysokim IG.

             Szczerze powiedziawszy utycie od owoców jest mało prawdopodobne i nie słyszałem żeby ktoś miał przez nie jakiekolwiek problemy ze zdrowiem ale jak we wszystkim lepiej zachować umiar.

Kiedy jeść owoce ?

             Najlepiej jak najszybciej po treningu. Wtedy organizm lepiej przyswoi cukry proste i zabezpieczymy się przed ich przekształcaniem do tłuszczów i odkładaniem. Dobrze też jeść owoce jako dodatek do innych posiłków o niskim Indeksie Glikemicznym. Pozwoli to na obniżenie IG owoców.

             Osobiście mogę polecić pokrojenie wielu różnych owoców i zjedzenie ich jako dodatek do obiadu.

Wyjątki

             Są zwłaszcza dwa owoce różniące się w dużym stopniu od innych i trochę o nich napiszę. Są to banany i awokado.

             Banany zawierają głównie glukozę zamiast fruktozy. Dzięki temu możemy zjeść ich więcej i czyni je to dobrym i prostym dodatkiem do każdego posiłku. Mogą być wykorzystywane jako dostarczyciel energii przed i po treningu. Dodatkowo zawierają sporo witamin, zwłaszcza tych z grupy B.

             Awokado zamiast cukrów zawiera głównie tłuszcze. Raczej nie wywoła u nas zaburzeń poziomu insuliny i trzeba tylko uważać na łączną ilość kalorii. Jeden taki owoc może ich mieć nawet 400. Również awokado jest źródłem wielu ważnych witamin i minerałów. Warto je również uwzględnić w naszej diecie. Więcej o Awokado tutaj.

Czy można jeść owoce wieczorem ?

Nie wiedzę poważniejszych przeciwwskazań, zwłaszcza gdy trenujemy wieczorem. Oczywiście dobrze zostawić sobie dwie godziny przed snem na ich strawienie ale to tyczy się praktycznie każdego wieczornego posiłku.

Jak jeść owoce – podsumowanie

W największym skrócie. Jedzmy świeże owoce, a nie te z puszki. Unikajmy też picia soków w większych ilościach. Dobrze decydować się na owoce o niższym indeksie glikemicznym albo te zawierające mniej fruktozy. Jedzmy różnorodnie.

 

             No ok. To tyle wskazówek. Doradzilibyście coś więcej ? Piszcie w komentarzach. Jako że lubię wszystko upraszczać to na koniec podsumuję : Jedzcie świeże, różnorodne owoce najlepiej po treningu. Wybierajcie przede wszystkim te mniej słodkie i zachowajcie umiar z ich całkowitą ilością dziennie. Dobrze łączyć owoce z innymi produktami o niższym IG. Unikajmy owoców z puszki i soków.

Gdy nie jesteśmy dietetykami albo wyczynowymi sportowcami to naprawdę może być takie łatwe.

Macie pytania ? Piszcie w wiadomości tutaj : Facebook, Chętnie pomogę !

Na treningi ze mną zapraszam do siłowni Cityfit w Warszawie.

Miłego dnia ! 

Mateusz        

No Comments

Post A Comment