Jak być zdrowym - Trener Personalny Warszawa Sprawdź !
2025
post-template-default,single,single-post,postid-2025,single-format-standard,woocommerce-no-js,ajax_fade,page_not_loaded,,qode_grid_1300,qode-content-sidebar-responsive,columns-4,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-10.1.2,wpb-js-composer js-comp-ver-5.1,vc_responsive
 

Jak być zdrowym

Jak być zdrowym

Jak być zdrowym

Ten tytuł brzmi dosyć banalnie. Co możemy rozumieć przez pojęcie zdrowia. Niechorowanie ? Dobre samopoczucie ? Brak ograniczeń fizycznych ? Tak naprawdę wszystko to razem i dużo więcej. W uproszczeniu możemy powiedzieć, że będzie to brak jakichkolwiek fizycznych ograniczeń i dobre samopoczucie zarówno fizyczne jak ( co często za tym idzie) psychiczne. Więc jak być zdrowym ? Poznajcie kilka moich rad w tym artykule.

Jeśli ktoś jakimś cudem nie myśli o tym jak być zdrowym ale chce to zdrowie stracić to może się zapoznać z tym artykułem 😉 : Jak stracić zdrowie

             Myślicie, że dam wam receptę na coś tak ogólnego i ważnego za razem ? I tutaj zaskoczenie. Coś w stylu właśnie takiej recepty jest dość proste. Trzeba się tylko trzymać pewnych założeń w podstawowym zakresie. Jednak to co proste często dla większości z nas nie będzie łatwe. Co innego znać i chcieć przestrzegać prawidłowych założeń, a zupełnie inna kwestia to ich wdrożenie. Co gorsza nie wystarczy zastosować coś raz, przez tydzień albo nawet przez rok. Chodzi o to by te wszystkie zdrowe nawyki stały się nieodłączną częścią naszego życia, a z czasem nawet przyzwyczajeniem, bez którego ciężko już będzie funkcjonować. O tym jakie jest to trudne w praktyce nich powie stan zdrowia większości ludzi po trzydziestce albo ich ciągłe narzekania na złe samopoczucie.

             Żeby była jasność. Na niektóre rzeczy trudno cokolwiek poradzić albo w ich przypadku nie wystarczy trenowanie i zdrowe odżywianie. Najgorszym co mi teraz przychodzi do głowy to różne choroby o podłożu genetycznym, których pojawienie się nie jest w żadnym razie naszą winą i co gorsza może nie dać się przed nimi zabezpieczyć. Jeśli chodzi jednak o zmniejszanie ryzyka zachorowania na typowe choroby i po prostu utrzymywanie dobrego stanu naszego ciała to jest kilka naprawdę prostych założeń, których warto przestrzegać.

Trenuj z umiarem

             No ciężko żebym jako Trener nie rozpoczął od tego właśnie punktu. Powszechnie wiadomo że trening wpływa bardzo pozytywnie na nasz organizm. Dzięki regularnym treningom poprawimy funkcjonowanie układu krwionośnego, oddechowego, a nawet odpornościowego. Zarówno nasze mięśnie jak i ścięgna zdecydowanie się wzmocnią więc unikniemy wielu urazów i kontuzji, które mogą się nam przydarzyć w życiu codziennym. Dodatkowo poprawi się nasz profil hormonalny i cały organizm będzie po prostu funkcjonował lepiej.

             Oczywiście pozytywy można mnożyć ale (oczywiście zawsze jest jakieś ‘ale’ 😉 ) nie przez przypadek dodałem w podtytule słowo ‘umiar’. Zbyt ciężkie treningi mogą przynieść dla naszego zdrowia efekt odwrotny od zamierzonego. To o czym wspominałem wyżej będzie funkcjonowało gorzej niż bez treningu. Możemy mieć problemy z sercem, płucami, a także z układem limfatycznym i hormonalnym. Paradoksalnie wszystko zamiast lepiej będzie działało po prostu gorzej. Taki stan zdecydowanie zwiększy prawdopodobieństwo pojawienia się różnych chorób i kontuzji.

             Pokażę to na moim przykładzie. Zanim zacząłem trenować wyczynowo wioślarstwo w ogóle nie przypominam sobie żebym chorował. Następnie przez okres 7 lat, gdzie zdarzało mi się robić nawet 12 treningów tygodniowo, byłem chory co najmniej raz w roku. Badania pokazywały obniżony poziom leukocytów, czyli komórek układu odpornościowego. Gdy wróciłem do trenowania rekreacyjnego, w okresie (na dzień dzisiejszy) 4 lat byłem chory tylko raz i po niespełna tygodniu objawy ustąpiły. Swoją drogą w ogóle nie były ciężkie. Nie zmieniłem moich codziennych aktywności, z tym że było mi trochę trudniej utrzymać ich tempo.

             Nie można jednak przesadzać. Często strach przed przetrenowaniem i osłabieniem naszego organizmu jest wymówką dla rzadkich i słabych treningów. 12 jednostek treningowych w tygodniu to dla większości z nas (zwłaszcza dla osób starszych) zdecydowanie za dużo ale 4 – 5 treningów tygodniowo raczej nikomu nie zaszkodzi. Ważne oczywiście by nie były one wszystkie wykonywane na bardzo wysokiej intensywności, choć zbyt niska wielu korzyści nam nie przyniesie.

Zdrowe odżywianie

             To oczywiście powinien być element nieodłącznie towarzyszący treningom i w ogóle zdrowemu trybowi życia. Wiem, że powtarzam to do znudzenia ale wiele osób ciągle, trenując całkiem porządnie, olewa dietę. Szkoda Waszej pracy ponieważ nauczenie się zdrowego odżywiania kosztuje mniej energii, a z czasem również wchodzi w nawyk.

             Tutaj zasada jest podobna jak przy trenowaniu. Gdy odżywiamy się zdrowo to po prostu nasze ciało funkcjonuje lepiej. Mamy więcej energii i lepsze samopoczucie. Dodatkowo będziemy po prostu dużo szybciej osiągać nasze cale treningowe.

Eliminacja używek

             Jak być zdrowym ? Nie niszczyć tego zdrowia z własnej woli i za własne pieniądze ! O ile nie jestem zwolennikiem bardzo restrykcyjnych diet i uważam że raz na jakiś czas można pozwolić sobie na coś dobrego ale niekoniecznie korzystnie wpływającego na nasze ciało, to niezmiennie jestem za całkowitą eliminacją wszystkich używek, no chyba że wypijemy kieliszek wina do świątecznego obiadu.

             Można by jeszcze zająć się definiowaniem, co jest używką. Chodzi mi o alkohol w dużych ilościach, papierosy w jakichkolwiek ilościach i przede wszystkim narkotyki. Te rzeczy bez względnie powinny zniknąć. Jeśli nie, to sami będziemy niszczyć systematycznie nasze ciało, nie dawać mu szans na odpowiednia regenerację i jeszcze za to płacić, często nie małe pieniądze. Nie chcę tu robić za jakiegoś moralizatora albo pseudo – kołcza ale dla mnie to oczywiste. Chcemy płacić za coś co pogarsza nasze zdrowie fizyczne i na dłuższą metę psychiczne ?

Regeneracja

             Kolejny kluczowy aspekt powiązany z trenowaniem. Aby czerpać pełne korzyści z aktywności fizycznej musimy dać naszemu ciału szansę na odbudowanie się. Chodzi tu o wystarczającą ilość czasu na sen i nie przeciążanie się pracą fizyczną, a także odpowiednią ilość czasu na relaks. Jeśli tego nie będzie stan naszego zdrowi systematycznie się pogarszy zamiast poprawiać.

Hartowanie

             Jak być zdrowym ? Nie chorować ! A jak zmniejszyć ryzyko choroby ? Hartować się ! To także ważna, a często pomijana kwestia. Nasze ciało musi się stopniowo przyzwyczajać do trudnych warunków by się na nie uodparniać. Jeśli przesadnie ’trzęsiemy się’ nad naszym zdrowiem, efekty mogą być odwrotne do zamierzonych.

             Gdy boimy się wyjść na dwór bo jest zimno, pada deszcz albo wieje wiatr, czy robimy sobie ciągle długie przerwy w trenowaniu bo boimy się przetrenowania, to przy byle okazji możemy złapać jakąś chorobę albo kontuzję.

             Polecam okazyjne wystawianie naszego organizmu na trudniejsze warunki. Może tu się sprawdzić na przykład zimny prysznic albo chodzenie lżej ubranym także w te zimniejsze dni. Oczywiście trzeba do tego podejść rozsądnie i nie przesadzać ale jest wielce prawdopodobne, że w dłuższej perspektywie będziemy zdrowsi i mniej podatni na różne niekorzystne rzeczy, na które mamy minimalny wpływ albo nawet nie mamy go wcale.

Jak być zdrowym – podsumowanie   

             No i ok. Prawda, że proste ? Tylko 5 punktów, których przestrzeganie najprawdopodobniej zasadniczo poprawi nasze zdrowie i jakość życia. Teraz trzeba po prostu wprowadzić to w czyn i czekać na efekty. Oczywiście na początek, zwłaszcza gdy do tej pory tego nie pilnowaliśmy, może być trudno ale efekty są warte każdego wysiłki, a nawet pieniędzy. Czy nasze zdrowie nie powinno być na pierwszym miejscu? Czy możemy się cieszyć z całej reszty jeśli jego nie mamy ? Dla mnie sprawa jest oczywista ale każdy musi to sam ocenić.

             Uważacie, że zapomniałem o czymś ważnym w kwestii jak być zdrowym ? Dajcie znać w komentarzach, a jeśli potrzebujecie dodatkowej pomocy w sprawie treningu i odżywiania zapraszam do wysyłania wiadomości tutaj : Facebook

Miłego dnia !

No Comments

Post A Comment