Ile-kalorii-ma

Ile kalorii ma …

Kaloryczność. Temat niezwykle popularny, zwłaszcza wśród osób odchudzających się. Jak wiadomo, żeby schudnąć trzeba mieć ujemny bilans kaloryczny, czyli dostarczać mniej kalorii na dobę niż wydatkujemy. Osoby, które nareszcie wzięły się za siebie, często liczą ile kalorii dostarczają i na co mogą sobie pozwolić. Oczywiście temat jest o wiele szerszy. Oprócz ilości dostarczanych kalorii, niezwykle istotny jest też temat – jakiej jakości pożywienie jemy. Nawet jeśli kaloryczność się zgadza ale zjadamy duże ilości tłuszczów trans i cukrów prostych, to raczej sukcesu nie osiągniemy. W dzisiejszym artykule napiszę Wam ile w czym jest kalorii, czyli jaka jest kaloryczność wielu, często jedzonych przez nas, produktów. Zapraszam.

Jak to jest z tym liczeniem kalorii

 

Ja osobiście jestem przeciwny skrupulatnemu liczeniu kalorii. Dlaczego? Po pierwsze, to będzie sporym problemem i niedogodnością, zwłaszcza dla osób zapracowanych. Po drugie, nie wszystko uda nam się policzyć. Ten artykuł może trochę pomóc ale jak podliczymy, na przykład, kalorie z sosu własnej roboty, których swoją drogą może być naprawdę dużo? No i po trzecie, praktycznie nierealne jest policzyć ile kalorii wydatkujemy.

Różnice mogą być ogromne, jeśli na przykład siedzimy większość dnia przed komputerem albo chodzimy po górach. Nie ma szans nawet oszacować ile spalamy podczas wielu wykonywanych na co dzień czynności. To też zależy od naszej wagi, wieku, poziomu energii danego dnia i bardzo wielu czynników. Zbyt wielu by to wszystko policzyć.

Na pewno warto jednak wiedzieć ile mniej więcej kalorii dostarczamy i wystrzegać się produktów, które mogą dostarczyć ich najwięcej i to jeszcze wątpliwej jakości. Dobrze być świadomym ile co ma kalorii by w łatwy sposób nie przekroczyć swojego zapotrzebowania na redukcji. Teraz napiszę o kilku często spotykanych produktach, tak by uświadomić niektóre osoby, że warto uważać na to co się je. Niektóre wartości można po prostu odczytać z etykiety. Jednak w przypadku niektórych produktów trzeba się nieco więcej naszukać.

Więcej o temacie liczenia kalorii poczytacie tutaj : Liczenie kalorii. Czy warto to robić?

Ile kalorii ma pizza

 

Kto nie lubi jeść pizzy? Na pewno są i takie osoby ale dla wielu z nas jest to jeden z ulubionych produktów. Niestety, pizza dostarcza nam tak duże ilości kalorii, że wielu odchudzającym się może doszczętnie zniszczyć efekty diety, nie tylko z danego dnia ale nawet z całego tygodnia. Bardzo wiele zależy oczywiście od wielkości i rodzaju pizzy. Ja podam tu tylko wartości szacunkowe ale oddające ‘skalę problemu’. Dodatkowym problemem przy pizzy będzie fakt, że często popijamy ją pepsi albo podobnymi słodzonymi napojami, które też są niezdrowe i mają mnóstwo kalorii, ale nimi zajmę się w oddzielnym punkcie.

 

Nie jest tak łatwo sprawdzić ile kalorii ma konkretna pizza. Proste jest to tylko w przypadku tych dostępnych w supermarketach, gdzie mamy wszystko na etykiecie. Popularna pizza Guseppe, dostępna w wielu supermarketach waży 400 gram i dostarcza 956 kcal. Niewątpliwie jest to sporo na jeden posiłek. Dla osoby odchudzającej się, która ma, na przykład, zapotrzebowanie dzienne wyliczone na poziomie około 1500 kcal, to niestety będzie zabójstwo dietetyczne.

 

Takie informacje znalazłem na portalu Ile.wazy.pl. Kawałek pizzy Capricciosa (sos pomidorowy, ser, szynka, pieczarki) z dużej pizzy o wadze 150 gram dostarcza nam 365 kcal. Jako, że duża pizza ma 8 takich kawałków, łatwo policzyć że dostarcza nam 2920 kcal. Czy ktoś zjada dużą pizzę samemu? Wierzcie mi, że bardzo często tak. Przyznam się, że i mi zdarza się zjeść pizzę i wtedy zawsze biorę dużą i wcale nie jestem po niej taki najedzony. Tyle, że moje zapotrzebowanie kaloryczne na masie wynosi około 6000 kcal na dobę. Gdy ktoś ma zapotrzebowanie na redukcji 2000 kcal i deficyt 500 kcal (większy może już być często niezdrowy) to nadmiar kalorii niweczy mu taki deficyt na kolejne 2 dni.

Oczywiście, w praktyce te wyliczenia nie są takie proste. Nie jest oczywiście tak, że cały nadmiar przekształcimy w tkankę tłuszczową, tylko że raczej taka pizza nie będzie wszystkim co danego dnia zjemy. Gdy ktoś odchudzający się pozwala sobie na taką przyjemność częściej niż raz na kilka miesięcy, to niestety może zapomnieć o schudnięciu.

 

Jak to może wychodzić w praktyce

 

Kaloryczność pizzy może być bardzo różna. W praktyce waha się ona 200 kcal (np. pizza wegetariańska) do nawet 400 kcal na 100 gram (tu znajdują się pizze z dużą ilością sera). Jeśli chodzi o całą dużą pizzę to wartości kaloryczności dochodzą nawet do zawrotnych 5000 kcal! Chyba nie musze mówić, że dla osoby odchudzającej się to jest za dużo? A co gdy ktoś idzie na festiwal pizzy i zjada o wiele więcej niż duża pizza? Słyszałem, że niektórzy zjadają ponad 20 kawałków. Tu możemy mieć nawet sporo ponad 10000 kcal. Na szczęście organizm nie przetworzy tego bezpośrednio w tłuszcz, bo można by tyć w tempie kilogram na dzień. Jednak i tak o schudnięciu nie może być mowy, nawet jeśli trenujemy ciężko i często.

 

Jak widać, jeśli się odchudzamy, pizza powinna praktycznie zniknąć z naszego jadłospisu. Jeśli naszym celem jest masa mięśniowa, to okazyjnie możemy sobie na nią pozwolić, choć na pewno nie za często. Nikomu raczej nie zależy by masy przybywało w postaci tkanki tłuszczowej. Warto też mieć na uwadze, że dodatki do pizzy jak na przykład ser w brzegach, drastycznie podnoszą łączną kaloryczność.

 

Ile kalorii mają chipsy

 

Jako produkt wysoko przetworzony, chipsy nie zwierają w swoim składzie dużych ilości witamin i minerałów i zdecydowanie nie można ich uznać za produkt korzystnie wpływający na nasze zdrowie. Tu jednak skupmy się na ich kaloryczności.

Dużo oczywiście zależy od rodzaju chipsów i ile ich zjemy. Niestety, normą jest, że ktoś zjada do wieczornej telewizji całą 100 – 140 gramową paczkę. Weźmy jako przykład chipsy Lay’s Zielona cebulka.  W paczce, czyli 140 gramach mamy 726 kcal. Niestety, to zwykle sporo więcej niż wyniesie deficyt kaloryczny na dobę w diecie większości osób odchudzających się. Większość chipsów oscyluje w granicach około 530 kcal na 100 gram.

 

Trzeba z tym uważać, a najlepiej w ogóle usunąć chipsy z naszej diety. Przez to, że panuje moda na jedzenie ich do telewizji, możemy nawet nie zauważyć jak dużo już zjedliśmy, a to obniża nasze szanse na schudnięcie praktycznie do zera. Co więcej , trudno znaleźć argumenty, że z jakiegokolwiek powodu warto takie chipsy jeść.

 

Ile kalorii ma banan

 

No to teraz coś zdrowszego. Banany mają sporą wartość odżywczą. Dostarczają, na przykład, cennych witamin z grupy B. Chociaż mają też przeciwników, to w większości przypadków można je traktować jako zdrową żywność. Ale jak jest z ich kalorycznością?

 

Oczywiście dużo zależy od wielkości bananów. Nie sądzę raczej by ktoś biegał za każdym bananem na wagę i sprawdzał, czy może go zjeść. Przy bananach raczej nie odczytamy tego z etykietki ale łatwo odszukać, że w 100 gramach banana mamy 89 kcal. Poważyłem kilka bananów i te małe mają zwykle około 120 gram, Średnie około 180, a duże często ponad 250 gram. Tak więc, zjadając dużego banana dostarczymy około 222 kcal.

Jak widać nie ma tragedii. Gdy ktoś się odchudza, dodanie małego banana do któregoś z posiłków nie zniweczy diety. Jeśli ktoś chce budować mięśnie to nawet wskazane będzie podbicie łącznej kaloryczności przez, na przykład, zjedzenie do śniadania dwóch dużych bananów.

 

I jeszcze jedna rada. Jak mamy taką możliwość, wybierajmy te mniej dojrzałe banany. Ich indeks glikemiczny będzie niższy i wyrzut insuliny także.

 

Ile kalorii ma jabłko

 

Jabłka często uważa się za jedzenie dietetyczne. Faktycznie są one zdrowe i dostarczają przeciętnie 52 kcal na 100 gramów. Co do samej wagi jabłek, to oczywiście wartości mogą się tutaj zdecydowanie różnić ale wyszło mi, że małe jabłka moją około 160 gram, a te duże około 250. Tak więc, w przypadku dużego jabłka mamy około 130 kcal. Tragedii nie ma. Możemy dodawać jabłko do niektórych posiłków, nawet gdy się odchudzamy.

 

Ile kalorii ma jajko

 

To jest dosyć ciekawa kwestia. Większość osób wie, że o ile nie jesteśmy na nie uczuleni, jajka mogą być dla nas bardzo zdrowe. Mamy w nich sporo zdrowych tłuszczów. Dawniej uważano, że przez nie rośnie poziom złego cholesterolu LDL i możemy mieć problemy z układem krążenia. Dziś już zostało to obalone. Dodatkowo, białka z jajek mają najbardziej zbliżony do aminogram do białek w naszym ciele. Dzięki temu będą dobrze przyswajalne. No ale wracam do rzeczy. Jak jest z kalorycznością jajek?

Na kaloryczność jajek ma wpływ forma ich przygotowania. Możemy znaleźć uśrednione wartości, że na 100 gram jajko ma 155 kcal. Pojedyncze jajko waży zwykle nieco mniej i zawiera około 88 kcal. Jajka sadzone z 4 jaj to już ponad 350 kcal z samych jajek. Zależy to od tego na czym je smażymy i oczywiście musimy w całej kaloryczności doliczyć wszystkie dodatki. Coś jednak jeść trzeba i zdrowy posiłek na bazie jajek nie będzie złym pomysłem. Gdy się odchudzamy, jedzmy ich po prostu mniej w porcji.

 

Ile kalorii ma ser biały

 

Wpływ na nasze zdrowie sera białego jest szeroko komentowany. Niektórzy go polecają, inni wręcz przeciwnie. Zajmijmy się jednak samą kalorycznością. Dużo zależy od rodzaju sera. Ja przytoczę tutaj przykłady serów białych bezpośrednio z mojej lodówki. Twaróg chudy – 91 kcal na 100 gram; Twaróg tłusty – 154 kcal na 100 gram. Różnica jest spora. Jeśli zjemy na raz całe opakowanie twarogu tłustego (250 gram) to już mamy 385 kcal. Tragedii nie ma.

 

Ile kalorii ma ser żółty

 

No to teraz jeszcze sprawdźmy ser żółty. Tu też sporo zależy od rodzaju, ale spróbuję to uśrednić. 100 gram sera żółtego to 350 – 400 kcal. Jest to sporo, zwłaszcza że często w jednym posiłku zjemy o wiele więcej niż te 100 gram. Ser żółty ma też sporą wartość odżywczą ale nie ma co przesadzać z jego jedzeniem, zwłaszcza gdy chcemy schudnąć. Warto po prostu zachować umiar. Weźmy też pod uwagę, że wysoka kaloryczność wielu produktów, jak na przykład pizzy, bierze się w dużej części właśnie z sera żółtego wchodzącego w ich skład.

 

Ile kalorii ma pepsi

 

Często pijemy pepsi, albo podobne napoje, do pizzy i fast foodów. To, że nie jest ona zdrowa i zawiera ogromne ilości cukrów prostych, raczej wszyscy wiedzą. A jak jest z jej kalorycznością?

 

Jeden litr pepsi to około 410 kcal. To może nie wydawać się tak dużo. Pamiętajmy jednak, że to tylko dodatek do innych, zwykle też niezdrowych i kalorycznych, pokarmów. Jeśli, na przykład, weźmiemy trzy dolewki pepsi do dużej pizzy – dostarczymy dodatkowo ponad 600 kcal. Jeśli nawet nie przerażają nas takie ilości kalorii to zwróćmy przynajmniej uwagę, że nie ma za bardzo argumentów za piciem pepsi, poza jej smakiem oczywiście, i bylibyśmy zdrowsi rezygnując z niej całkowicie.

 

Z innymi, podobnymi napojami nie będzie dużo lepiej. Pewnym rozwiązaniem może być pepsi max. Tutaj, zamiast cukru, mamy dodany mniej niezdrowy słodzik, a kaloryczność jest praktycznie zerowa.

 

Ile kalorii ma piwo

 

No to teraz z innej beczki. Na początek zaznaczę, że w przypadku napoi alkoholowych głównym źródłem kalorii jest tak zwany cukier alkoholowy. Nasz organizm nie potrafi go przetwarzać i wykorzystywać jako energię ale musi go usunąć z organizmu w pierwszej kolejności. Gdy to robi, nie przetwarza innych pokarmów i energii pochodząca z nich zostanie przekształcona w dużym stopniu w tkankę tłuszczową. Dlatego tak źle jest łączyć alkohol z jedzeniem.

 

Jeśli chodzi o samą kaloryczność piwa to tragedii nie ma. Znajdziemy tu 43 kcal na 100 gram. Tak więc półlitrowe piwo ma 215 kcal. Czy jednak często się zdarza, że kończymy na jednym piwie?

 

Ile kalorii ma wódka

 

Tu sprawa wygląda o wiele gorzej niż w przypadku piwa. Wódka 40% to 231 kcal na 100 gram. Sam byłem zaskoczony, że jest ich tak dużo. Tak więc, jeśli ktoś wypije na imprezie 0,5 litra to ma poważny problem z dietą. Ale umówmy się. Ktoś taki będzie miał także wiele innych problemów, jak choćby powrót do domu;)

 

Chyba nie muszę specjalnie udowadniać, że wódkę najlepiej eliminować, zwłaszcza wtedy gdy jesteśmy na diecie. Każdy musi tutaj jednak decydować za siebie.

 

Ile kalorii mają drinki

 

W przypadku drinków, oczywiście, bardzo wiele zależy od składu. Poczytałem, na okoliczność tego artykułu, o tym ile kalorii mają popularne drinki i możemy nakreślić tutaj przedział 200 – 400 kcal. Tak więc, jeśli macie ochotę wypić wieczorem kilka drinków, miejcie na uwadze, że możecie tym zniwelować deficyt kaloryczny powstały dzięki treningom albo diecie. Tak nie schudniecie, ale przynajmniej, jeśli dieta i treningi są ok, też specjalnie nie utyjecie. Może to jest jakiś tam sposób ale osobiście nie polecam.

 

Ile kalorii mają słodycze

 

Często to jest najgorsze co nas może spotkać. Wielu z nas bardzo lubi słodycze i zjada je przy pierwszej lepszej okazji. Niestety, przez duże ilości cukrów prostych, zdecydowana większość słodyczy będzie fatalna dla naszego zdrowia. Sam miałem do nich słabość i dopiero niedawno definitywnie je odstawiłem. Teraz czuję się o wiele lepiej. Ale zobaczmy jak jest z kalorycznością często spotykanych słodyczy. Wartości mogą nie być całkiem dokładne.

 

Paczka delicji 150 gram – 564 kcal

Kitkat – 210 kcal

WW – 250 kcal

Toblerone 100 gram – 539 kcal

Wafelki torcikowe – 550 kcal

Nutella 100 gram – 530 kcal

 

Jak widać, jest tego bardzo dużo i jedzenie słodyczy po każdym posiłku, albo nawet tylko raz dziennie, może całkowicie zrujnować nam bilans kaloryczny. Dobrze ograniczyć je do minimum, a najlepiej całkowicie wyeliminować.

 

Ile kalorii ma pączek

 

Jeden przeciętny pączek, ważący 70 gram, to 316 kcal. Jeśli zjemy jednego w tłusty czwartek to świat się nie zawali. Jeśli natomiast jemy ich po kilka dziennie, świat może też się nie zawali ale nasza dieta już na pewno.

 

Ile kalorii mają lody

 

Nie zaskoczę chyba nikogo, jeśli napiszę, że lody nie są specjalnie zdrowym i dietetycznym jedzeniem. Przerazić może tylko jak bardzo są kaloryczne. 100 gram logów waniliowych to 207 kcal. Jeśli zjemy na raz litrowe opakowanie, a to się zdarza, to dostarczymy ponad 2000 kcal! Warto by odchudzający się omijali lody szerokim łukiem.

 

Ile kalorii ma kurczak

 

No to dla odmiany coś mało kalorycznego i zdrowego. Choć w dzisiejszych czasach, co do zdrowotności mięsa z kurczaka, narasta coraz więcej wątpliwości. Wartości mogą tutaj być różne, zależnie od tego ile tłuszczu będzie w porcji, ale oscylują w okolicach 100 kcal na 100 gram. Nawet porcja 200 gram kurczaka to często mniej niż 200 kcal. Tak więc, co by nie mówić o skażeniu kurczaków hormonami, ciężko od nich utyć. Dodatkowo, będą niezłym źródłem białka.

 

Ile kalorii ma kebab

 

Osobiście nie lubię kebabów. I dobrze bo łatwo od nich nabrać tkanki tłuszczowej. W 100 gramach mamy tylko 194 kcal. Problem jest z tym, że jedna porcja to około 450 gram, więc już 872 kcal. Niestety, dla większości ludzi, to będzie zdecydowanie za dużo. No chyba, że tego dnia nie zjemy któregoś z posiłków by sprawić sobie taki kebab.

 

Ile kalorii ma kasza gryczana

 

Kolejny zdrowy dodatek do diety. Kasza gryczana może być niezłym źródłem magnezu i dostarczyć sporo energii dzięki zawartości węglowodanów złożonych. 100 gram kaszy gryczanej przed ugotowaniem to 346 kcal.

 

Ile kalorii ma bułka kajzerka

 

Mówi się często, że jasne pieczywo jest niezdrowe i sporo w tym prawdy. Jeśli natomiast chodzi o kaloryczność to taka zwykła kajzerka waży około 50 gram i dostarcza 142 kcal. Mało kto jednak zjada w posiłku tylko jedną kajzerkę. Przy czterech to już będzie 568 kcal. Lepiej więc uważać by nie zatracić ujemności naszego bilansu kalorycznego.

 

Ile kalorii ma zestaw big mac

 

Kolejna popularna i smaczna rzecz, która może nam sporo utrudnić odchudzanie. Sam big mac to 550 kcal. Pamiętajmy, że w zestawie mamy jeszcze frytki i pepsi. Całość to niestety ponad 1300 kcal. Wiele odchudzających się osób musiało by nie jeść cały dzień żeby to odrobić.

 

Ile kalorii ma awokado

 

I znowu, dla odmiany, coś zdrowszego. Awokado jest zdrowym, choć dość kalorycznym, owocem. Wynika to z faktu, że w swoim składzie zawiera sporo tłuszczów. Mamy tu 160 kcal na 100 gram. Przeciętne awokado wazy około 140 gram i ma około 230 kcal. Tragedii nie ma i warto je dodać do naszych posiłków.

 

Ile kalorii mają orzechy

 

I na koniec jeszcze orzechy. Jeśli się na nie decydujemy to lepiej wybierać te włoskie. Choć wiele rodzajów orzechów ma sporo wartości odżywczej to we włoskich mamy w miarę korzystny stosunek kwasów omega 3 do omega 6. W innych będzie z tym o wiele gorzej. A teraz kaloryczność wybranych rodzajów orzechów na 100 gram. Pamiętajmy jednak, że rzadko zjemy aż 100 gram na porcję. Raczej będzie to tylko około 1/3 tych wartości.

 

Orzechy włoskie – 654 kcal

Mniej popularne orzechy macadamia – 718 kcal

Orzechy nerkowca – 553 kcal

Orzechy laskowe – 628 kcal

 

Trenujesz już od jakiegoś czasu
ale efekty nie są zadowalające?

A może czujesz, że nie wszystko robisz dobrze i mógłbyś trenować o wiele skuteczniej?

Jeśli tak, ten ebook jest dla Ciebie!

Znajdziesz w nim opisane podstawowe błędy w treningu i odżywianiu, które mogą czasem nawet całkowicie pozbawić nas jakichkolwiek pozytywnych efektów?

Wyeliminowanie ich sprawi, że będziesz robić postępy o wiele szybciej i zdecydowanie łatwiej osiągniesz to o czym marzysz!

Pobierz bezpłatnie i trenuj skutecznie już dziś!

POBIERZ EBOOK

Ile kalorii mamy w popularnych produktach – podsumowanie

 

No to mam nadzieję, że trochę rozjaśniłem sprawę i teraz łatwiej Wam będzie ogarniać ile, mniej więcej, kalorii dostarczacie i czego nie jeść by nie zrujnować waszego odchudzania. Warto zawsze pamiętać, że nie tylko kaloryczność się liczy ale niezwykle istotna będzie jakość produktów. Na pewno warto unikać szczególnie pizzy, kebabów, słodyczy, chipsów i napoi alkoholowych. Nie dość, że może nam przez te produkty wpaść ogromna ilość dodatkowych kalorii to jeszcze ich jakość jest wątpliwa. Jedząc zdrowe produkty, o ile mocno nie przekraczamy swojego zapotrzebowania energetycznego, raczej nie będziemy narażeni na szybkie tycie i pogarszanie stanu zdrowia.

 

Dodatkowe informacje

 

Mam nadzieję, że pomogłem Wam nieco lepiej ogarniać kaloryczność waszej diety i teraz wiecie z jakich produktów zdecydowanie lepiej będzie zrezygnować. Jeśli uznacie ten artykuł za przydatny dla Was i dla innych, będę wdzięczny za udostępnienie. A jeśli chcecie zwrócić uwagę na kaloryczność innych, nie wymienionych tutaj przeze mnie, produktów, napiszcie o nich w komentarzach. Na pewno w ten sposób dodatkowo pomożecie wielu osobom.

 

Jeśli macie do mnie jakieś pytania, to oprócz komentarzy, możecie pisać w wiadomościach tutaj. Chętnie Wam pomogę.

 

Chętnych na treningi personalne ze mną zapraszam do siłowni Cityfit w Warszawie. Zajmę się też zmianą waszych nawyków żywieniowych ale nie będzie skrupulatnego liczenia kalorii i restrykcyjnych diet. Często zmiana kilku rzeczy wystarczą by zacząć chudnąć i zdecydowanie poprawić sylwetkę, trzeba jednak tych parę zmian definitywnie wprowadzić.

Mateusz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Możesz używać następujących tagów HTML

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>