Dlaczego-trening-nie-przynosi-efektow

Dlaczego trening nie przynosi efektów

W końcu się zebrałeś ! Kupiłeś karnet na siłownię, strój sportowy i rozpoczynasz treningi. Na początku masz dużo zapału. Wszystko idzie dobrze i ciągle nie brakuje Ci motywacji do ciężkiego trenowania. Niestety po pewnym czasie przestaje być tak ciekawie. Nie zbliżasz się to swoich wymarzonych celów. Tak naprawdę od jakiegoś czasu wcale nie robisz postępów. Próbujesz jeszcze coś zmienić i cisnąć dalej ale z czasem coraz trudniej Ci zebrać się do jakiejkolwiek aktywności fizycznej. W końcu uznajesz, że to nie dla Ciebie i odpuszczasz. Dlaczego trening nie przynosi efektów i z czasem ludzie zniechęcają się do trenowania ? Kilka częstych powodów podam w tym artykule.

Niestety taka sytuacja jak opisałem we wstępie zdarza się bardzo często. Przyczyny mogą być różne i tutaj postaram się przedstawić te najczęstsze i najważniejsze. Trudno się dziwić, że ktoś się zniechęca jeśli nie robi postępów. Ważne by być świadomym z czego to może wynikać, tak by dało się to zmienić.

 

Nieregularne trenowanie

 

             Często ludzie zastanawiają się – dlaczego trening nie przynosi efektów. Odpowiedź bywa bardzo prosta ale wielu z nas jej nie dostrzega. Prawda jest taka, że dla osiągnięcia jakichkolwiek znaczących postępów niezbędna jest regularność w trenowaniu. Nie może być tak, że przez dwa tygodnie ciężko trenujemy i wszystko jest ok, a później z jakiegoś powodu motywacja spada i odpuszczamy na kolejne dwa tygodnie. Z taką nieregularnością, wszystko na co możemy liczyć to utrzymanie tego co jest. To już lepiej gdy zrobimy słabszy trening ale żeby się on w ogóle odbył. Zakładamy tylko dwa treningi na tydzień ? Tak też można powoli do czegoś dojść, tyle że muszą to być zawsze te dwa treningi w tygodniu. Przerwa 2 – 3 tygodnie też jest wskazana – raz na rok ! Takie są realia ! Albo trenujemy regularnie albo zapomnijmy o spełnieniu naszych marzeń związanych z wyglądem albo wynikami sportowymi.

 

Za mało treningów

 

Dlaczego trening nie przynosi efektów ? Czasami po prostu odbywa się zbyt rzadko. Jeśli mamy za mało treningów w tygodniu to możemy po prostu nie dać rady osiągnąć ambitnych celów. Niestety nie ma tutaj sprawiedliwości. Jeden z dobrą genetyką osiągnie więcej na dwóch treningach w tygodniu niż drugi na trzech. Na to jednak nic nie poradzimy. Każdy jest w stanie poprawić bardzo wiele. Czasem trzeba tylko trenować częściej albo robić większą objętość na treningach.

 

Ciekawe badanie zostało opisane na stronie Stronger by science. Jego celem było sprawdzenie, czy są osoby niepodatne na trening. Podzielono w nim trenujących na trzy grupy.  Pierwsza trenowała raz w tygodniu, druga dwa razy, a trzecia trzy. Po czasie sprawdzono ile procent trenujących w której grupie nie robi postępów wyrażonych wzrostem obciążeń w poszczególnych ćwiczeniach. W grupie ‘raz w tygodniu’ takich niepodatnych na trening było aż około 60 %. W grupie ‘2 razy w tygodniu’ tylko około 20 %. Natomiast w ‘3 razy w tygodniu’ wszyscy zrobili postępy. Co było dalej ? Wszystkim badanym kazano robić trzy treningi w tygodniu. Ilu było niepodatnych na trening ? Takich pechowców było dokładnie – 0 % ! Jak widać, od pewnej ilości treningów każdy robi postępy. Więc dlaczego trening nie przynosi efektów ? Pewnie po prostu trenujemy za mało.

 

Brak progresji

 

             Nasz organizm dąży do utrzymania tego co jest. Często nie będzie to po naszej myśli ale takie są podstawowe mechanizmy funkcjonowania naszego ciała. Nic z tym nie zrobimy. Aby w wyglądzie albo możliwościach fizycznych zachodziły zmiany na lepsze, musimy zmusić nasz organizm do adaptacji. Jako, że będzie on stale adaptował się do nowych bodźców, trzeba po prostu dostarczać coraz silniejszych.

 

Dokładajmy obciążeń, wydłużajmy trening, dodawajmy powtórzeń itd. Cały czas podnośmy poprzeczkę i idźmy do przodu. Jeśli będziemy stale robili to samo, będziemy cały czas wyglądać tak samo.

 

Za lekkie treningi

 

Tu też dużo zależy od osobowości. Nie każdy chce się porządnie zmęczyć na treningu. Niektórzy bardzo słabo znoszą ból i unikają go. Takie osoby będą miały dużo trudniej. Jeśli nie damy organizmowi wystarczająco silnych bodźców, nie będzie musiał się adoptować, więc nic nie zmieni się na lepsze. Jeśli więc pytamy dlaczego trening nie przynosi efektów, a specjalnie się na nim nie wysilamy, to mamy odpowiedź. Nie zachęcam w żadnym razie, żeby każdy trening robić na maksa. To się na dłuższą metę nie sprawdzi. Ale naprawdę – jeśli na przykład możemy w martwym ciągu podnieść 150 kilogramów to nie róbmy serii po 6 z 50 kilo !

 

Brak wiedzy i źle dobrany trening

 

Czasem to jest podstawowy problem. Czy możemy wykonywać jakąkolwiek pracę bez żadnej wiedzy i umiejętności ? Raczej nie. Są czasem zajęcia bezmyślne ale trening porównałbym raczej do takiego stanowiska wymagającego wysokich kwalifikacji. Każdy powinien znać podstawowe zasady i umieć wykonać dobrze technicznie najważniejsze ćwiczenia albo zatrudnić Trenera, żeby go tego nauczył.

 

Źle też jeśli nie wiemy co mamy zrobić by osiągnąć nasz konkretny cel. Tak to już jest że różne rodzaje treningów dają różne rezultaty. Nie jest tak, że wystarczy robić cokolwiek by mieć efekty. Dodatkowo przy większej wiedzy będziemy robić postępy szybciej. Więc dlaczego trening nie przynosi efektów ? Może po prostu robimy niewłaściwy trening pod nasz cel.

 

Brak odpowiedniej regeneracji

 

Nie napisze nic odkrywczego jeśli stwierdzę, że odpowiednia regeneracja jest kluczowa. Większość ludzi jest tego świadoma. Co jednak z tego jeśli dalej zarywają noce i nie odpoczywają wystarczająco dużo między pracą i treningami ? Wiem, że czasem się nie da inaczej ale przynajmniej zadbajmy o te aspekty regeneracji o które możemy. Odpuśćmy trochę imprezowania i oglądania telewizji, a zamiast tego śpijmy dłużej. Prawie zawsze coś się takiego znajdzie gdzie możemy jeszcze dużo poprawić, a nasze życie prywatne i zawodowe się nie zawali.

 

Nieodpowiednie odżywiane

 

Niektórzy lekceważą dietę albo nie znają podstawowych założeń zdrowego odżywiania. Bez tego będzie ciężko. Podstawa to unikanie tych bardzo niezdrowych produktów, zapewnienie niezbędnych substancji odżywczych i ujemny bilans kaloryczny (jeśli chcemy schudnąć) albo dodatni (jeśli chcemy nabrać masy mięśniowej). Więcej o zdrowym odżywianiu przeczytacie tutaj : Co naprawdę robi różnicę w odżywianiu

 

Brak cierpliwości

 

To, wbrew pozorom, też jest częsty problem. Ludzie by chcieli natychmiastowych efektów. Najlepiej już po jednym treningu. Tutaj przypomniało mi się jak jedna Pani zrobiła ze mną właśnie jeden trening i na następny powiedział …”Nic nie schudłam. Dlaczego ja nic nie schudłam ?” To tak nie działa. Nie utyliśmy w jeden dzień i też w jeden dzień nie schudniemy ! Na takie zmiany potrzeba czasu. Jeszcze wolniej idzie z budowaniem masy mięśniowej. Tutaj na zadowalające efekty często trzeba czekać latami (chyba że ktoś się wspomoże dopingiem) ale i tak warto. Ci co się za szybko zniechęcają nic znaczącego nie zdążą zrobić. Ważne jednak żeby obserwować, czy mamy jakiekolwiek postępy tak w okresie miesiąca. Jeśli zupełnie nic się nie zmienia to może jednak robimy coś źle.

 

Dlaczego trening nie przynosi efektów – podsumowanie

 

To właśnie są najczęstsze błędy, przez które nie robimy postępów. Nawet jeśli nasze wyniki są zadowalające to jeśli wszystkiego dopilnujemy – efekty będą jeszcze lepsze ! Bardzo ważne by się krytycznie zastanowić nad tym co do tej pory robiliśmy i znaleźć problem. Jeśli dopilnujemy tych najistotniejszych kwestii to na pewno ruszymy z miejsca i będziemy bardzo zadowoleni z naszych wyników.

 

Mam nadzieję, że pomogłem i już wiecie dlaczego trening nie przynosi efektów ? Uważacie, że zapomniałem o czymś istotnym. Dopiszcie to w komentarzach. A jeśli ten artykuł Wam pomógł, udostępnijcie go proszę tak by jak najwięcej osób mogło z niego skorzystać.

 

Macie do mnie jakieś pytania ? Piszcie śmiało w wiadomościach. Na pewno odpowiem : Facebook 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Możesz używać następujących tagów HTML

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>