Dieta dla leniwych. Śniadanie - Trener Mateusz Grabowski
997
post-template-default,single,single-post,postid-997,single-format-standard,woocommerce-no-js,ajax_fade,page_not_loaded,,qode_grid_1300,qode-content-sidebar-responsive,columns-4,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-10.1.2,wpb-js-composer js-comp-ver-5.1,vc_responsive
 

Dieta dla leniwych. Śniadanie

Dieta dla leniwych. Śniadanie

Dieta dla leniwych. Śniadanie

Gdy wstajemy rano zazwyczaj w ogóle nie chce nam się jeść, a co dopiero szykować jedzenie i jeszcze myśleć by było zdrowe. Postaram się pomóc tak byście nauczyli się robić to sprawniej i przygotowali dobre i zdrowe śniadanie. Zdrowa dieta wcale nie musi być skomplikowana !

Śniadanie jest niezwykle ważnym posiłkiem. Dla wielu osób nawet najważniejszym podczas całego dnia. Dzięki niemu zatrzymamy reakcje kataboliczne mogące zachodzić przez długą przerwę w jedzeniu od wieczora do przebudzenia. W tym celu musimy dostarczyć organizmowi dobrego jakościowo białka. Dodatkowo potrzebujemy energii na cały dzień, więc dobrze zapewnić sobie węglowodany.

Jeśli trenujemy rano podarz węglowodanów będzie szczególnie ważna. W takiej sytuacji warto też dostarczyć tłuszczów MCT i Omega – 3.

Oto kilka przykładów jakie można jeść śniadania. Od razu podkreślę, że są to wersje dla osób bez poważniejszych dolegliwości układu pokarmowego i trenujących rekreacyjnie. Nie są to posiłki idealnie ‘Fit’ ale dla ponad 90 % osób to w zupełności wystarczy. Jeśli ktoś chce cisnąć zawsze na 100 % to gratuluję samozaparcia.

Co warto jeść na śniadanie ?

Jajka + dodatki

Jeśli ktoś nie ma żadnego uczulenia na białka z jaj to sprawdzą się bardzo dobrze. Nie ma się też co obawiać żółtek. Tłuszcze w nich zawarte to głównie te jednonienasycone i wielonienasycone, o których pozytywnym działaniu wspominałem nie raz. Żółtka są też paradoksalnie lepszym źródłem białka niż białka 😉

Do jajek, najlepiej w formie nie wymagającej smażenia, dobrze dodać jakiś owoc np. jabłko i banany. To zapewni nam dodatkową porcję węglowodanów.

Na pewno trzeba unikać jasnego pieczywa. Dodatek takiej kromki z masłem albo margaryną, nie dość że niezdrowy, dodać nam może niespodziewanie nawet 1000 kcal (6 – 7 kromek z margaryną) !!!

 

Owsianka

Płatki owsiane górskie będą dobrym źródłem węglowodanów złożonych (niski IG). Na pewno lepiej unikać różnych płatków smakowych, w tym także tych co w nazwie mają ‘fit’.

Problem może tu być ze źródłem białka. Płatki z mlekiem to chyba najczęściej wybierane rozwiązanie. Jednak mleko może nie służyć wielu osobom przez laktozę. Zwłaszcza u osób starszych będzie to problem, przez mniejszą ilość enzymu laktazy. Dodatkowo białka w mleku nie są najlepszej jakości dla człowieka (aminogram oddalony od ludzkiego białka). Pewnym rozwiązaniem może być tu dostarczenie białka z odżywki białkowej i zjedzenie płatków z wodą. Nie wiem jak dla was ale dla mnie płatki owsiane górskie z mlekiem są po prostu niezjadalne !

 

Ser biały z owocami

Śniadanie które sam jem już od długiego czasu codziennie i dobrze się po nim czuję. Dodatkowo mam dużo energii na treningu, a trenuję prawie zawsze rano.

Podstawą jest tu ser biały jako źródło białka. Nabiał ma wielu zwolenników i przeciwników. Najlepiej po prostu obserwować jak wy się po nim czujecie i oczywiście nie przesadzać z ilością. Do sera dodaję 2 – 3 banany (zależnie od ich wielkości). Są one dobrym źródłem węglowodanów dzięki dosyć niskiemu indeksowi glikemicznemu. Do tego dodaję jeszcze awokado, czyli dobre źródło zdrowych tłuszczów i jedno jabłko, wpływające korzystnie na procesy trawienne.

W dni treningowe dodaję jeszcze dwie łyżki stołowe oleju kokosowego by dostarczyć tłuszczów MCT, będących dobrym źródłem energii na treningu.            Oczywiście ja potrzebuję dużych ilości kalorii. Gdy ktoś się odchudza może zrezygnować z oleju kokosowego i awokado, a pozostałe rzeczy zjeść w mniejszych ilościach.

 

Odżywka białkowa + owoce

Wielu ekspertów od odżywiania mówi, że odżywki nie są najlepszym pomysłem i ja się z tym zgadzam ale czasem po prostu nie mamy czasu albo pomysłu na dostarczenie białka w inny sposób.

Taka wersja będzie najprostsza, najszybsza i dodatkowo łatwo przyswajalna co często rano ma ogromne znaczenie. Po prostu pijemy odżywkę białkową w odpowiedniej dla nas ilości i jemy owoce. Powinny być one różnorodne na przykład banany, pomarańcz, jabłko, gruszki i ewentualnie awokado. W ten sposób nie będziemy musieli stracić dużo czasu na szykowanie, dostarczymy białka i węglowodanów, a śniadanie będzie smaczne.

Sprawdzi się to zwłaszcza u osób, które rano mają problem ze zjedzeniem czegokolwiek albo bardzo się spieszą.

 

To były moje rady co do śniadania. Oczywiście jest kilkaset innych dobrych wariantów.

Dodatkowo doradzam przygotowanie sobie jak największej ilości rzeczy wieczorem. Nalanie wody do czajnika, przygotowanie naczyń i produktów, które nie muszą być w lodówce bardzo przyspieszy całą sprawę. Gdy już przestawimy się na zdrowe śniadania nie będziemy musieli poświęcać im dużo czasu, a nasze zdrowie z pewnością na tym zyska !

Zapraszam do pozostałych artykułów z tego cyklu dotyczących obiadu i kolacji

2 komentarze

Post A Comment

− 6 = 1