Czy-awokado-jest-zdrowe

Czy awokado jest zdrowe

Już od kilku lat jedzenie awokado jest naprawdę modne. Jego prozdrowotne działanie poleca wielu dietetyków i specjalistów od zdrowego trybu życia. W wielu książkach i poradnikach mamy mnóstwo przepisów na dania z tym owocem. Można je lubić albo nie ale ważniejsze będzie czy awokado jest zdrowe. Właśnie o tym napiszę w dzisiejszym artykule. Zapraszam do przeczytania.

Jak możemy znaleźć w wielu źródłach w internecie, w 100 gramach awokado mamy około 160 kilokalorii. Pojedynczy owoc waży często nawet 200 gram, co daje nam 360 kcal. Nie muszę chyba wyjaśniać, że jest to dość dużo. Energia ta pochodzi głównie z tłuszczów (14,5 g na 100 g). Inne makroelementy znajdują się w mało znaczących ilościach. W Polsce możemy, oprócz zwykłego awokado, znaleźć odmianę hass, która moim zdaniem jest trochę lepsza w smaku. Kalorie kaloriami i trzeba z nimi uważać. No w każdym razie nie przesadzajmy z jedzeniem awokado jeśli chcemy schudnąć. Niezwykle ważne będą jednak jego prozdrowotne właściwości. Tak więc, czy awokado jest zdrowe? Zapoznajmy się z potencjalnymi korzyściami z jego spożywania.

 

Czy awokado jest zdrowe. Zalety :

 

  • Duża gęstość kaloryczna

Może to być, dla chcących schudnąć, uważane też za minus ale niewątpliwie awokado jest bardzo wydajnym źródłem niezbędnej nam energii. Gdy chcemy budować nasze mięśnie, dodatni bilans kaloryczny będzie praktycznie konieczny. Dzięki awokado możemy go uzyskać dostarczając jednocześnie naszemu organizmowi wielu cennych substancji.

 

  • Ma działanie antyoksydacyjne

Zawiera antyoksydanty między innymi beta-karoten i likopen, a dzięki zawartości kwasów tłuszczowych dodatkowo ułatwia ich wchłanianie. Dzięki antyoksydantom nasz organizm łatwiej zwalczy wolne rodniki, a dzięki temu szybciej się zregenerujemy i bóle mięśni będą mniej dotkliwe.

 

  • Obniża poziom

    złego cholesterolu

Dzięki zawartości fitosteroli w naszych organizmach dochodzi do obniżania poziomu LDL co oczywiście jest bardzo korzystne dla naszego zdrowia. Możemy uniknąć potencjalnych problemów z układem krążenia i wielu innych komplikacji. Chyba nie muszę pisać jakie to dla nas ważne?

 

  • Jest dobrym źródłem jednonienasyconych kwasów tłuszczowych

Jednonienasycone kwasy tłuszczowe, między innymi, również przyczyniają się do obniżenia poziomu złego cholesterolu LDL co jest korzystne w profilaktyce miażdżycy. Mają też kilka innych korzystnych dla nas funkcji, a awokado jest ich bardzo dobrym źródłem.

 

  • Zawiera duże ilości błonnika

Błonnik w istotny sposób poprawia perystaltykę naszych jelit, dzięki czemu poprawiamy trawienie jedzenia. Dostarczymy naszemu organizmowi cennych substancji z jedzenia w o wiele efektywniejszy sposób i unikniemy różnych dolegliwości trawiennych.

 

  • Dostarcza wielu ważnych minerałów jak magnez, potas i miedź.

Każdy z tych minerałów wpływa na wiele procesów zachodzących w naszych organizmach, a ich niedobory prowadzą do zdecydowanego pogorszenia stanu zdrowia. Regularne jedzenie awokado pozwoli nam takich niedoborów uniknąć. Szybko odczujemy, że po prostu, czujemy się lepiej na co dzień.

 

  • Dostarcza witamin z grupy B, a także witamin K i E.

Podobnie jak przy składnikach mineralnych pewne ilości witamin są potrzebne dla prawidłowego zachodzenia wielu procesów. W awokado znajdziemy ich spore ilości tak że dostarczymy dużą część dziennego zapotrzebowania już po zjedzeniu jednego owocu. Dzięki temu nasz organizm będzie funkcjonował o wiele lepiej.

 

  • Poprawia przyswajalność witamin A,D,E,K

Dzięki zawartości kwasów tłuszczowych możemy przyswajać wyżej wymienione witaminy rozpuszczalne w tłuszczach. Jest to bardzo ważne by czerpać profity z działania tych witamin i uniknąć konsekwencji ich niedoborów.

 

  • Zawiera luteinę i zeaksantynę

Te substancje będą pomocne dla osób mającym pewne problemy ze wzrokiem.

Patrząc na te wszystkie plusy spożywania awokado, łatwo można odpowiedzieć twierdząco na pytanie ‘Czy awokado jest zdrowe’. Ale teraz spójrzmy jeszcze na potencjalne minusy.

 Czy awokado jest zdrowe – minusy spożywania:

 

  • Cena

Niestety owoce awokado nie są tanie. Zwłaszcza niektóre rzadko spotykane odmiany będą nas sporo kosztować. Jeśli chcemy skorzystać z prozdrowotnych właściwości tego owocu, musimy spożywać go regularnie. To może obciążyć budżet niektórych osób.

  • Smak

Jest dość specyficzny i nie każdemu może pasować. Ja osobiście nie przepadam za awokado i jem je tylko dla jego właściwości prozdrowotnych. Ty oczywiście możesz jego smak odbierać zupełnie inaczej. Na pewno warto spróbować i się przekonać.

  • Duża kaloryczność

Jak już wspominałem dla osób odchudzających się może być to spory minus. Pewnym rozwiązaniem jest, w takiej sytuacji, spożycie jednorazowo połowy owocu. Dużo zależy tutaj od naszego dobowego zapotrzebowania na kalorie. Jeśli jest ono duże to nie musimy się tym specjalnie przejmować.

 

Czy awokado jest zdrowe – podsumowanie

 

Jak widać pozytywów jest zdecydowanie więcej, a minusy raczej nie są związane z naszym zdrowiem. Chyba możemy odpowiedzieć twierdząco na pytanie ‘Czy awokado jest zdrowe’? Jeszcze kilka uwag technicznych.

Nie wiem jak dla was ale dla mnie niedojrzałe awokado jest zdecydowanie niestrawne. Zalecam kupowanie tych dojrzalszych (miękkie z ciemniejszą skurką) albo pozostawianie ich na jakiś czas żeby dojrzały.

Jeśli chodzi o sposoby przygotowania to w Internecie jest ich mnóstwo i na pewno znajdziecie odpowiedni dla was. Jeśli nie lubicie smaku awokado, to w niektórych przepisach prawie wcale nie będziecie go czuć. Może to jest jakieś rozwiązanie ale sami spróbujcie.

A tutaj macie trochę ogólniej o zdrowym odżywianiu

A co Wy myślicie o awokado? Jecie je regularnie? Lubicie jego smak? A może macie jakieś ciekawe sposoby na przygotowanie awokado? Napiszcie w komentarzach.

Chętnych na treningi personalne zapraszam na siłowni Cityfit w Warszawie, a pytania możecie zadawać tutaj : Facebook.

Mateusz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Możesz używać następujących tagów HTML

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>