Co-zyskujemy-trenując

Co zyskujemy trenując

Jako trener chcę oczywiście jak najwięcej osób zachęcić do trenowania i patrząc szerzej do zdrowego trybu życia. Sam trenuję, na dzień dzisiejszy, od 17 lat (różne sporty ale zawsze regularnie) i mogę zdecydowanie potwierdzić te wszystkie korzyści, o których napiszę. Chodzi mi oczywiście o zdrowy trening, bez środków dopingujących i dostosowany do naszych możliwości. Kluczowe będzie także, by ten wysiłek fizyczny połączyć ze zdrowym odżywianiem. Tylko wtedy zyskamy naprawdę dużo ale tutaj zajmę się samym treningiem. Tak więc, bez zbędnego przedłużania. Co zyskujemy trenując ?

Atrakcyjny wygląd

To podstawowy cel większości trenujących i trudno się temu dziwić. Kto nie chce dobrze wyglądać? Dla jednych celem będzie zrzucenie zbędnych kilogramów. Dla innych rozbudowa masy mięśniowej ale chodzi o to samo. Żeby wyglądać atrakcyjnie. Czy to dla innych, czy dla samego siebie, każdy chce się prezentować dobrze. Odpowiedni trening jest najlepszą metodą by zdrowo osiągnąć ten cel.

Gdy chcemy tylko schudnąć to oczywiście da się to zrobić samą dietą. Ale po pierwsze, dopiero lekko umięśniona sylwetka u kobiet i mocno umięśniona u mężczyzn będzie dla większości z nas wyglądać atrakcyjnie. Tutaj już trening jest niezbędny. Dodatkowo jedząc zdrowo i trenując chudniemy o wiele efektywniej. Bez treningu byłaby nam potrzebna bardzo restrykcyjna dieta, a niezwykle niską kalorycznością. W takiej sytuacji na pewno pojawią się niedobory pewnych substancji w organizmie co będzie bardzo słabe dla naszego zdrowia. Zdecydowanie lepiej jeść więcej i trenować.

Warto tutaj mieć podstawową wiedzę. Na przykład lekkie aeroby nie będą najskuteczniejszym sposobem na schudnięcie. Trening na maszynach jest bardzo mało skuteczny, zwłaszcza dla początkujących. Warto znać przynajmniej podstawy zanim zaczniemy trenować albo uczyć się tego na bieżąco. W innym wypadku możemy poświecić tyle samo czasu ale mieć słabe efekty. Szkoda naszej pracy.

Pewność siebie 

             Nie jest specjalnie zaskakujące, że gdy wyglądamy lepiej to czujemy się pewniej. Nieważne jak bardzo ktoś bojkotuje własną fizyczność. Nasza samoocena zawsze się nieco podniesie gdy nasza fizyczność jest akceptowana przez innych i przez nas. Nie jestem psychologiem ale nie musze być by stwierdzić, że pewność siebie jest absolutnie kluczową cechą, bardzo poprawiającą naszą jakość życia. Chyba dla każdego jest to oczywiste ?

Akceptacje społeczną 

             Mamy czasy instagrama, gdzie prawie każdy jest piękny. Oczywiście większość tych naprawdę dobrych zdjęć jest przerabiana, a ich jakość jest podkręcana przez odpowiedni filtr. Jakby się jednak do tego nie odnosić, dziś zdecydowanie wzrosły oczekiwania co do ludzkiego wyglądu. Trudno by ktoś był taki zajebisty jak na zdjęciach z instagrama ale oczekuje się przynajmniej atrakcyjnej, szczupłej sylwetki. Jak już kilka razy wspominałem, trening pozwoli nam poprawić wygląd w największym stopniu i uzyskać tę wspomnianą akceptację społeczną.

Lepszy stan zdrowia 

             To może być dla wielu najistotniejsza odpowiedź na pytanie ‘ Co zyskujemy trenując ‘. Przecież zdrowie mamy tylko jedno i bez niego praktycznie nic nie będzie dobrze. Zwłaszcza w XXI wieku, gdzie większość prac mamy siedzących, a jakość jedzenia stale się pogarsza, warto poświęcić więcej czasu na poprawę stanu zdrowia.

Treningi oczywiście zrobią tu dla nas dużo dobrego. Lepiej będzie pracować nasze serce. Łatwiej będzie na się oddychało i mniej się dzięki temu zmęczymy. Korzyści można mnożyć. Warto jeszcze wspomnieć o rozwiązaniu wielu problemów zdrowotnych dzięki redukcji poziomy tkanki tłuszczowej i poprawę profilu hormonalnego. Na przykład gdy u mężczyzn stymuluje się większą produkcję testosteronu to samopoczucie zdecydowanie wzrośnie.

Jak widać powiedzenie ‘Sport to zdrowie’ nie jest przesadzone, choć to się oczywiście także tyczy jedynie prawidłowego trenowania. Jeśli na przykład każdy trening wytrzymałościowy robimy do granic naszej wytrzymałości to osłabimy zamiast wzmocnić nasze serce.   

Większą sprawność fizyczną

Sporo osób ma na przykład problemy ze stawami albo mobilnością. Ich zakresy ruchu są zmniejszone przez ciągłe przesiadywanie przed komputerem albo telewizorem. W takich sytuacjach, gdy mięśnie są permanentnie przykurczone, mogą ulegać adaptacyjnemu skracaniu. Niestety prowadzi to do zmniejszenia zakresu ruchu w stawach, a co za tym idzie do spadku ogólnej sprawności.

Wykonując treningi siłowe, podczas których aktywnie rozciągamy mięśnie (napięte mięśnie pod wpływem ciężaru) wzmacniamy struktury chroniące stawy, takie jak mięśnie i ścięgna i oczywiście powiększamy zakres ruchu. Niestety jeśli ruchy są przez nas skracane to mobilność zamiast wzrastać może spadać. Uważajmy na to.

Więcej energii na co dzień

             Gdy trenujemy nasz organizm całościowo funkcjonuje lepiej. Gdy wszystko pracuje efektywniej mamy na przykład lepsza kondycję i mniej się męczymy każdego dnia. Dzięki temu po prostu czujemy się lepiej i mamy więcej energii. Idąc dalej, gdy mamy dodatkowe pokłady energii, możemy zrobić więcej, szybciej i lepiej.

Nie przeginajmy tylko z obciążaniem naszego organizmu. Gdy jesteśmy permanentnie przemęczeni to tej energii będziemy mieć mniej, a nie więcej. Jeśli to się powtarza często to możemy czuć się permanentnie przemęczeni. Przy rekreacyjnym trenowaniu to kiepski pomysł.

 

Co zyskujemy trenując – mniej oczywiste korzyści

 

Na razie pisałem głównie o zyskach fizycznych albo o tych wynikających z poprawy naszej fizyczności. Teraz przedstawię jeszcze kilka korzyści związanych z naszą sferą mentalną i jej rozwojem. Dla wielu z nas takie korzyści mogą być nawet o wiele bardziej wartościowe i pośrednio wpłynąć na poprawę wielu innych aspektów w naszym życiu.

Lepsze samopoczucie 

O produkcji większych ilości endorfin podczas wysiłku fizycznego chyba już wszyscy wiedzą ? Dochodzi jeszcze aspekt satysfakcji, którą odczujemy po wykonaniu mocnego treningu i w ogóle z fakty że się do niego zmobilizowaliśmy. Trudno wtedy nie czuć się lepiej. 

Naukę regularności i pracowitości

             Nie zawsze jest łatwo. Czasem niestety do treningu trzeba się zmusić. Potem jest jeszcze ciężko utrzymać wysoką intensywność, którą sobie założyliśmy. Na początku to może często nie wychodzić ale z czasem przywykamy do ciężkiej, regularnej pracy. Gdy wykształcimy dzięki treningowi takie cechy jak odporność, wytrwałość i pracowitość to możemy je przenieść na praktycznie wszystkie inne dziedziny życia. Tak, tego wszystkiego trzeba się uczyć, a trening da nam dobrą szkołę.  

Wiedzę o własnym organizmie

             Na początek powinniśmy mieć podstawy wiedzy o tym co trzeba zrobić by w optymalny sposób osiągnąć nasze cale. Z czasem będziemy coraz lepiej poznawać funkcjonowanie naszego organizmu i dostosowywać treningi pod siebie. Po kilku latach już dobrze wiemy co nam służy, a co nie. To cenna wiedza by działać tak by nasze ciało czuło się jak najlepiej. Wielokrotnie może nam się to przydać.  

 

Zdolność pokonywania trudności 

             Czasem coś w treningu nie pójdzie po naszej myśli. Innym razem wyczynem będzie dla nas w ogóle by na ten trening pójść. Ale co zyskujemy trenując ? Zdolność do przełamywania się i pokonywania trudności. Można by powiedzieć, że stajemy się coraz twardsi, co jest kluczowe dla sukcesów w wielu strefach naszego życia. Oczywiście musimy wytrwać i się nie poddawać ale jeśli już to się uda w przypadku treningów to będziemy coraz mocniejsi.

Cierpliwość  

             Podobno ponad 90 % trenujących rezygnuje po pierwszym miesiącu. Niektórzy dlatego, że nie dają rady ale wielu nie widzi efektów i zakłada, że nic z tego nie będzie. To oczywiście błąd. Trenując bez sterydów, na spektakularne efekty trzeba często czekać bardzo długo. Jeśli nie mamy predyspozycji fizycznych to może to wszystko trwać nawet latami. Jednak da się. Ci co wytrwają, zobaczą że jeśli będziemy cierpliwi to w końcu osiągniemy to czego chcemy.

Jest to niezwykle cenna nauka, z której można skorzystać w innych dziedzinach życia, a zwłaszcza tych związanych z rozwojem. Ciężko pracujemy ale efektów nie widać? Dajmy sobie czas. Jeśli wiemy, że robimy co należy to efekty muszą przyjść. Często trzeba po prostu na nie dosyć długo poczekać.

Co zyskujemy trenując – podsumowanie

             No to wymieniłem, moim zdaniem, kluczowe profity które zyskamy dzięki regularnemu trenowaniu. Oczywiście na pytanie ‘ Co zyskujemy trenując ‘ może paść wiele innych odpowiedzi. Jeśli uważacie, że pominąłem coś ważnego, napiszcie o tym w komentarzach. Jak by na to nie patrzeć, korzyści jest bardzo wiele. Oczywiście czeka nas przy tym dużo ciężkiego wysiłku fizycznego, no i oczywiście sporo poświęconego czasu ale zapewniam Was – warto ! Potencjalne zyski są zdecydowanie warte tej ceny.

Jeszcze raz podkreślę, że trzeba przede wszystkim trenować regularnie, wystarczająco intensywnie i prawidłowo. Jeśli trenujemy źle, to w najlepszym wypadku tracimy czas. W gorszym pogorszymy sprawność, stan zdrowia i możemy nawet złapać kontuzję. Zawsze dobrze mieć to na uwadze i podejść do tego na poważnie. Więcej wiedzy o samym treningu znajdziecie tutaj i na całym moim blogu : Jak trenować żeby mieć efekty

To już wszystko na dziś. Mam nadzieję, że dobrze przedstawiłem to co zyskujemy trenując i zachęciłem przynajmniej parę osób do rozpoczęcia treningów. Zaproszę Was jeszcze tradycyjnie na treningi personalne do siłowni Cityfit  w Warszawie i zachęcę do zadawania pytań w komentarzach albo tutaj : Facebook

Miłego dnia !

Mateusz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Możesz używać następujących tagów HTML

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>