Bieganie w terenie, a bieganie na bieżni - Trener Personalny Warszawa
2192
post-template-default,single,single-post,postid-2192,single-format-standard,woocommerce-no-js,ajax_fade,page_not_loaded,,qode_grid_1300,qode-content-sidebar-responsive,columns-4,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-10.1.2,wpb-js-composer js-comp-ver-5.1,vc_responsive
 

Bieganie w terenie, a bieganie na bieżni

Bieganie w terenie

Bieganie w terenie, a bieganie na bieżni

Bieganie jest sportem niezwykle popularnym. Jest też pozornie łatwe do wykonania. Pozornie, bo choć każdy może biec, czy to w terenie czy na bieżnie, to jednak nie każdy powinien i nie każdy potrafi to robić prawidłowo. Dziś jednak nie będę się zajmował techniką biegania ani sposobami na robienie treningów biegowych. O tym możecie poczytać więcej tutaj : Jak biegać żeby schudnąć; Interwały. Część 1  Porównam w tym artykule bieganie w terenie i bieganie na bieżni. Jakie są plusy i minusy tych rodzajów biegania ? Czytajcie dalej.

Bieganie w terenie  

Ta forma jest o tyle prostsza, że możemy po prostu wyjść z domu i biec. No, może jeśli mieszkamy w centrum miasta to będzie nieco mniej komfortowo. To oczywiście jest bardziej naturalna i dla większości z nas ciekawsza forma treningu. Jakie są zalety i wady zaraz napiszę.

Zalety

  • Więcej się dzieje

No tak. Niektórzy biegając na bieżni czują się jak chomik na swoim kółku. W terenie jest z tym lepiej. W końcu krajobrazy się zmieniają i coś się dzieje. Dodatkowo, przy lżejszych i dłuższych biegach można iść na trening ze znajomym i pogadać. Zawsze będzie nieco ciekawiej niż przy takim bieganiu w miejscu.

  • Większa różnorodność bodźców treningowych.

W terenie dużo może się zmieniać. Mamy podbiegi, zbieganie z górki i różne warunki atmosferyczne. Na przykład, pod wiatr będziemy czuć o wiele większy opór niż z wiatrem. Taka różnorodność bodźców treningowych wpłynie bardzo pozytywnie na nasz rozwój.

  • Bardziej naturalna forma wysiłku

To bieganie ‘do przodu’ jest dla nas naturalne. Bieganie w miejscu na bieżni – nie. Nasze ciało najprawdopodobniej gorzej zareaguje na taki, nietypowy dla niego, wysiłek. Oczywiście nie zawsze tak musi być ale zwykle ciało lepiej reaguje na to do czego zostało zaprojektowane.

  • Możliwość przygotowania do potencjalnych zawodów

Niektórzy biegacze chcą się sprawdzić i wystartować w zawodach. Dla innych jest to cały sens trenowania. Nie słyszałem o zawodach odbywających się na bieżniach. Może jest coś takiego ale na pewno niezbyt popularne. Jeśli startujemy w terenie to przygotowujmy się w podobnych warunkach, czyli biegając w terenie. Bieganie na bieżni to często inne realia i trudno to przełożyć na bieganie w zawodach.

Wady

  • Problemy z amortyzacją i podłożem

No niestety. Bieganie w terenie wiąże się z większym obciążaniem stawów. To też wynika oczywiście z wielu innych czynników jak na przykład szybkość i poprawność biegu ale w terenie prawie zawsze nasze stawy będą mocniej narażone na przeciążenia. Zwłaszcza na twardych powierzchniach, jak na przykład asfaltowa, będzie z tym wszystkim dużo problemów. Dobrze, przynajmniej na początek dopóki nie przywykniemy, zaopatrzyć się w odpowiedni buty do biegania. Więcej o tym napisałem w tym artykule : Test butów do biegania 

  • Trudno tu wszystko kontrolować i mierzyć

Takie parametry jak pomiar prędkości, tętna i czasem także dystansu są w terenie bardzo utrudnione. Można w prawdzie mieć dobre zegarki, które wszystko dokładnie pomierzą ale ciągłe spoglądanie na nie podczas, zwłaszcza szybkiego, biegu nie jest specjalnie wygodne.

  • Pogoda

Czasem jest upał, czasem pada deszcz, a jeszcze innym razem śnieg. Nie zawsze mamy wymarzone warunki do biegania w terenie i trzeba się z tym liczyć. Czasem może nawet być trochę niebezpiecznie i warto takie bieganie odpuścić. Jest to bardzo niekorzystne dla naszej sportowej formy.

Bieganie na bieżni

Dla wielu z nas będzie jednak wygodniejsze, a nawet zdrowsze, bieganie na bieżni w fitness klubie. Ma ono swoje wady ale także niezaprzeczalne zalety.

Zalety

  • Amortyzacja

Bieżna przeciętnej jakości będzie nas lepiej amortyzować niż nawet dobrej klasy buty do biegania na naturalnym podłożu. Zresztą dlaczego nie biegać w dobrych butach po bieżni ? W takiej sytuacji nasze stawy będą obciążane jeszcze mniej. Zwłaszcza dla osób z nadwagą, taka forma wysiłku będzie bezpieczniejsza.

  • Wszystko mamy pomierzone

Tu bieżnia mierzy za nas prędkość, tętno, dystans i kilka innych parametrów. Możemy też to wszystko łatwo odczytywać podczas biegu. Daje to taki komfort, że wszystko możemy dokładnie zaplanować i sprawdzać czy wykonujemy to co sobie założyliśmy.

  • Można utrzymywać parametry treningowe

W terenie chcemy biec z jakąś prędkością i nawet jeśli mamy dokładny pomiar, to albo te prędkość mniej więcej utrzymujemy albo pękamy fizycznie, a częściej psychicznie. Na bieżni po prostu ustawiamy stałą prędkość, czy nachylenie i musimy to tylko utrzymać. To prostsze niż narzucanie sobie tych wszystkich parametrów. Łatwiej nam będzie trenować na takim poziomie intensywności, jaki sobie założyliśmy.

  • Niezależność od warunków atmosferycznych

Czy to zima, czy upały, w fitness klubie możemy biegać na bieżni zawsze w podobnych warunkach. Nie zawsze jest to dobre, bo organizm nie zaadaptuje się do tych cięższych warunków ale czasem naprawdę ciężko zrobić trening i zachować zdrowie. W takiej sytuacji, zamiast odpuszczać, lepiej przyjść na siłownię i tutaj biegać.

Wady

  • Nienaturalny ruch

Człowiek jest stworzony do przemieszczania się a nie biegania w miejscu. Dla większości z nas bieganie z tą samą intensywnością na bieżni co w terenie będzie mniej skuteczne.

  • Mało zróżnicowane bodźce treningowe

O tym już też wspominałem. Mniej różnorodnych bodźców to mniejsze możliwości rozwoju i progresji.

  • Nuda

Dla wielu z nas takie bieganie w miejscu jest po prostu zbyt monotonne. Można oczywiście oglądać teledyski w siłownianych telewizorach albo słuchać na słuchawkach ulubionej muzyki ale to nie to samo co bieganie w terenie przy zmieniających się krajobrazach.

  • Konieczność dotarcia do fitness klubu

Tu nie ma tak, że wkładamy buty i wychodzimy biegać. Jeśli nie mamy bieżni w mieszkaniu to musimy przejechać się na siłownię, co pochłonie dodatkowy czas. Tu też czasem, choć na szczęście rzadko, pojawić się może inny problem. Na przykład w poniedziałek po 17:00 jest tylu ludzi, że może nie być dla nas wolnej bieżni. No i co z naszym treningiem ?

Bieganie w terenie, a bieganie na bieżni – podsumowanie 

Przedstawiłem Wam już podstawowe zalety i wady jeśli chodzi zarówno o bieganie na bieżni jak i bieganie w terenie. Trochę tego jest ale obie formy treningu będą w porządku, jeśli wiemy jak trenować pod nasze cele i robimy to poprawnie technicznie. Często wybór będzie zależał od naszych możliwości albo preferencji. Nie wiedzę też nic złego w tym by łączyć bieganie w terenie i bieganie na bieżni. W końcu raz możemy pobiegać na siłownianej bieżni, gdy na przykład chcemy śledzić prędkość albo pogoda jest fatalna. Innym razem lepiej nam będzie pobiegać w terenie. Wybór należy do nas.

Mam nadzieję, że dobrze wyjaśniłem te kwestie i pomogłem Wam zdecydować się na którąś albo obie te formy aktywności. Jeśli tak, podzielcie się tym artykułem z innymi. Nich im też pomoże. Napiszcie jeszcze w komentarzach jakie są wasze preferencje co do treningów biegowych. Wolicie biegi w terenie, czy na bieżni ?

Chętnych na treningi personalne ze mną zapraszam do siłowni Cityfit w Warszawie. Wszystko za Was zaplanuję. A jeśli macie pytania, zadawajcie je na przykład w wiadomościach tutaj : Facebook

Chętnie pomogę 🙂

Mateusz

No Comments

Post A Comment