Awokado. Dlaczego wszyscy je polecają - Mateusz Grabowski
871
post-template-default,single,single-post,postid-871,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode_grid_1300,qode-content-sidebar-responsive,columns-4,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-10.1.2,wpb-js-composer js-comp-ver-5.1,vc_responsive
 

Awokado. Dlaczego wszyscy je polecają

Awokado. Dlaczego wszyscy je polecają

Już od kilku lat jedzenie awokado jest naprawdę modne. Jego prozdrowotne działanie poleca wielu dietetyków i specjalistów od zdrowego trybu życia. W wielu książkach i poradnikach mamy mnóstwo przepisów na dania z tym owocem. Można je lubić albo nie ale czy warto jeść napiszę w tym artykule.

 

Jak możemy znaleźć na przykład na stronie : www.odzywianie.info.pl w 100 gramach awokado mamy około 160 kilokalorii. Pojedynczy owoc waży często nawet 200 gram, co daje nam 360 kcal. Nie muszę chyba wyjaśniać, że jest to dość dużo. Energia ta pochodzi głównie z tłuszczów (14,5 g na 100 g). Inne makroelementy znajdują się w mało znaczących ilościach. W Polsce możemy, oprócz zwykłego awokado, znaleźć odmianę hass, która moim zdaniem jest trochę lepsza w smaku.

 

            Oto zalety spożywania tego wyjątkowego owocu :

  • Duża gęstość kaloryczna

Może to być, dla chcących schudnąć, uważane też za minus ale niewątpliwie awokado jest bardzo wydajnym źródłem niezbędnej nam energii

  • Ma działanie antyoksydacyjne

Zawiera antyoksydanty między innymi beta-karoten i likopen, a dzięki zawartości kwasów tłuszczowych dodatkowo ułatwia ich wchłanianie.

  • Obniża poziom złego cholesterolu

Dzięki zawartości fitosteroli w naszych organizmach dochodzi do obniżania poziomu LDL co oczywiście jest bardzo korzystne dla naszego zdrowia.

  • Jest dobrym źródłem jednonienasyconych kwasów tłuszczowych

Między innymi również przyczyniają się do obniżenia poziomu złego cholesterolu LDL co jest korzystne w profilaktyce miażdżycy.

  • Zawiera duże ilości błonnika

Błonnik w istotny sposób poprawia perystaltykę naszych jelit, dzięki czemu poprawiamy trawienie jedzenia.

  • Dostarcza wielu ważnych minerałów jak magnez, potas i miedź.

Każdy z tych minerałów wpływa na wiele procesów zachodzących w naszych organizmach, a ich niedobory prowadzą do zdecydowanego pogorszenia stanu zdrowia.

  • Dostarcza witamin z grupy B, a także witamin K i E.

Podobnie jak przy składnikach mineralnych pewne ilości witamin są potrzebne dla prawidłowego zachodzenia wielu procesów. W awokado znajdziemy ich spore ilości tak że dostarczymy dużą część dziennego zapotrzebowania już po zjedzeniu jednego owocu.

  • Poprawia przyswajalność witamin A,D,E,K

Dzięki zawartości kwasów tłuszczowych możemy przyswajać wyżej wymienione witaminy rozpuszczalne w tłuszczach.

  • Zawiera luteinę i zeaksantynę

Te substancje będą pomocne dla osób mającym pewne problemy ze wzrokiem.

 

Minusy spożywania awokado :

  • Cena

Niestety owoce awokado nie są tanie. Zwłaszcza niektóre rzadko spotykane odmiany będą nas sporo kosztować.

  • Smak

Jest dość specyficzny i nie każdemu może pasować .

  • Duża kaloryczność

Jak już wspominałem dla osób odchudzających się może być to spory minus. Pewnym rozwiązaniem jest spożycie jednorazowo połowy owocu.

 

Jak widać pozytywów jest zdecydowanie więcej, a minusy raczej nie są związane z naszym zdrowiem. Jeszcze kilka uwag technicznych.

Nie wiem jak dla was ale dla mnie niedojrzałe awokado jest zdecydowanie nie strawne. Zalecam kupowanie tych dojrzalszych (miękkie z ciemniejszą skurką) albo pozostawianie ich na jakiś czas żeby dojrzały.

Jeśli chodzi o sposoby przygotowania to w Internecie jest ich mnóstwo i na pewno znajdziecie odpowiedni dla was.

 

Trener Personalny Mateusz Grabowski

 

 

 

No Comments

Post A Comment